Lief meisje, kwaad bloed - Holly Jackson RECENSIE

Recensie: Lief meisje, kwaad bloed – Holly Jackson

Lief meisje, kwaad bloed is het vervolg op Moordgids voor lieve meisjes. In dit tweede deel hebben Pip en Ravi een podcast opgezet, genaamd Moordgids voor lieve meisjes. Hierin bespreken ze wat er allemaal is gebeurd en hoe ze de moord op Andie hebben opgelost. Ook volgen ze op de voet de rechtszaak die loopt tegen Max Hastings, de jongen die meerdere meisjes heeft verkracht. Pip heeft gezworen om niet meer voor detective te gaan spelen. Het oplossen van de moord op Andie heeft haar veel gekost. Maar wanneer een van haar beste vrienden, Connor, voor de deur staat en zegt dat zijn broer Jamie vermist is kan Pip niet anders dan haar vriend helpen. Ze gaat op onderzoek uit wat er met Jamie is gebeurd. Maar hoe meer ze ontdekt, hoe meer vragen het oproept over zijn verdwijning. Wat is er met Jamie gebeurd?

Lief meisje, kwaad bloed is zoals gezegd het vervolg op Moordgids voor lieve meisjes. Dit deel is dan ook eigenlijk niet los te lezen van het eerste deel. Zo speelt de rechtszaak van Max Hastings een belangrijke rol en wordt er vaak teruggegrepen naar gebeurtenissen uit deel 1. Wat dit boek wel heel slim doet is een korte samenvatting geven van alles wat er in deel 1 is gebeurd. Zo lezen we in het kort wie wie ook alweer was en hoe de moordzaak van Andie uiteindelijk in elkaar bleek te zitten. Dit is voor de lezers die deel 1 hebben gelezen ontzettend fijn, want je geheugen wordt weer even opgefrist.

Lief meisje, kwaad bloed is zo mogelijk nóg beter dan Moordgids voor lieve meisjes. De verdwijning van Jamie is ontzettend mysterieus en hoe meer Pip ontdekt, hoe meer vragen erbij komen. Het lijkt wel alsof er op elk antwoord 10 extra vragen bijkomen. Toch zorgt dit niet voor frustratie bij de lezer, integendeel! Hierdoor wil je alleen maar doorlezen om te ontdekken hoe het verhaal in elkaar zit. Net als Pip heb je nog geen enkel idee hoe het in elkaar zit en dat is knap gedaan. Tot op het eind weet Holly Jackson de lezer op het verkeerde been te zetten en is het vrijwel onmogelijk om te voorspellen hoe het af gaat lopen. Zelfs een fervent thrillerlezer zal niet zo snel ontdekken hoe dit verhaal in elkaar zit en dat is bijzonder knap gedaan van de auteur.

Daarnaast heeft Holly Jackson een heel fijne schrijfstijl. Het boek leest heel makkelijk weg en het iets meer dan 400 pagina tellende boek heb je dan ook zo uit. Geen moment wordt het verhaal saai of langdradig. Daarbij zijn er in het boek ook afbeeldingen en plattegronden verwerkt van de aanwijzingen die Pip vindt. Hierdoor heb je haast het gevoel dat je samen met Pip de vermissing aan het oplossen bent! De vormgeving is echt een enorm pluspunt van het boek.

De uiteindelijke ontknoping van Lief meisje, kwaad bloed zit, zonder iets te spoilen, bijzonder goed in elkaar. Alles valt op zijn plek en Holly Jackson weet alle losse draadjes met elkaar te verbinden. Alle losse aanwijzingen die je gedurende het boek samen met Pip hebt ontdekt zijn ineens heel logisch. Het is heel knap hoe Holly Jackson dit verhaal op een ingenieuze manier heeft geschreven.

Lief meisje, kwaad bloed is weer een geweldig boek van Holly Jackson! Er is werkelijk geen enkel minpunt aan het boek te benoemen. Het verteltempo is precies goed, de personages zijn stuk voor stuk leuk en interessant, de schrijfstijl is fijn en de vermissing van Jamie is niet alleen boeiend, het hele verhaal zit ook nog eens steengoed in elkaar! Nu is het wachten op het derde deel van deze geweldige serie.

Lief meisje, kwaad bloed

1  2  3  4  5

Pip Fitz-Amobi is geen detective meer. Met de hulp van Ravi Singh bracht ze een true crime-podcast uit over de moord die ze vorig jaar samen oplosten. De podcast ging viral, maar toch beweert Pip dat haar opsporingsdagen achter haar liggen.
    Die belofte moet ze doorbreken wanneer een kennis van Pip vermist raakt. Jamie Reynolds is verdwenen, maar de politie doetniets. En als zíj niet naar Jamie zoeken, doet Pip het wel. Tijdens de zoektocht onthult ze steeds meer duistere geheimen van haar stad… en deze keer luistert IEDEREEN via haar podcast mee. Maar zal ze Jamie vinden voor het te laat is