Meisjes en Messen - Coert de Kort RECENSIE

Recensie: Meisjes en Messen - Coert de Kort

Tijn is heel verdrietig wanneer zijn hond Flapper is overleden. Maar na regen komt zonneschijn, want dan ontmoet Tijn zijn nieuwe buurmeisje Sky. Sky is niet hetzelfde als de meisjes die hij kent: ze is stoer maar draagt vrolijke zomerjurken. Ze is onvoorspelbaar en Tijn valt als een blok voor haar. Alleen is hij niet de enige, want alle jongens uit de klas lijken verliefd op Sky te worden. Tijn doet er alles aan om vaak bij Sky te zijn en ze groeien steeds dichter naar elkaar toe.

In Meisjes en Messen van Coert de Kort volgen we Tijn, een doodgewone jongen, die verliefd wordt op zijn nieuwe buurmeisje Sky. In dit korte verhaal (het boek telt slechts 155 pagina's), duiken we in de wereld van Tijn en Sky. Het boek begint vrijwel direct bij de kennismaking, en vanaf dat moment wordt je de wereld van Tijn en Sky in gezogen. Meisjes en messen is een grappig verhaal, die laat zien dat een "doodgewone jongen" niet bestaat: iedereen is bijzonder.

Tijn en Sky zijn fijne personages om te volgen. Tijn wordt dus in het begin vooral neergezet als heel normaal, en Sky als bijzonder. En dat is ze ook. Al vanaf een aantal hoofdstukken krijg je in de gaten dat er niet iets helemaal pluis is met Sky, dat haar verleden wellicht anders in dan dat van andere mensen. Desondanks wil jij als lezer, net als Tijn, haar beter leren kennen. Coen de Kort heeft ervoor gekozen om het gehele boek te schrijven vanuit het perspectief van Tijn, en dat bleek een aangename keuze. Hierdoor werd de schrijfstijl ook aangepast op de gedachten van een tienerjongen, waardoor het boek zelf heel fijn wegleest. Door deze schrijfstijl zullen jongeren zich beter kunnen identificeren met Tijn.

Het verhaal zelf is wel interessant, maar kort. Het is voor jongeren een leuk boek om tussendoor te lezen, maar het is geen literair hoogstandje. Dit komt wellicht doordat het boek heel dun is: het telt slechts 155 pagina's. Hierdoor spring je als lezer snel van situatie naar situatie, zonder dat gebeurtenissen op een uitgebreide manier aandacht krijgen. Op de achterkant van dit boek staat: Een aanrader voor young adults, maar dit boek is eigenlijk beter geschikt voor de iets jongere doelgroep, vanaf een jaar over 12 – 13. Dit komt omdat de fijne schrijfstijl van Coert de Kort dit boek heel jeugdig maakt, in plaats van dat het bestemd is voor young adults.

Meisjes en messen is een prima verhaal voor jongeren vanaf 12 jaar, en volgt twee interessante personages. Echter, ga er niet van uit dat dit boek je lang bij zal blijven.

Meisjes en messen

1  2  3  4  5

Tijn denkt na een treurige zomervakantie aan een rustig schooljaar te kunnen beginnen. Maar zijn nieuwe buurmeisje Sky en een groepje drugs dealende hangjongeren bij het winkelcentrum doorkruisen dat plan. Tijn belooft zichzelf niet verliefd te raken op Sky, want hij heeft toch geen schijn van kans. Maar door de omstandigheden worden ze wel close. En de bendeleider van de hangjongeren, die vent met zijn vettige knotje en dat halve oor, maakt het op een dag wel heel erg bont … Een flitsend, grappig én pakkend verhaal over een doodgewone jongen en zijn betoverende nieuwe buurmeisje. Een aanrader voor young adults.