Het geheim van de verliefde hulpkok - Jacques Vriens RECENSIE

Recensie: Het geheim van de verliefde hulpkok - Jacques Vriens

Het geheim van de verliefde hulpkok is het tweede deel in de serie De bende van de Korenwolf. De ouders van Pepijn, Eefie, Joost en Nina zijn eigenaar van hotel De Korenwolf. Ze hebben het erg druk met hun werk en dus moeten de kinderen zich veel alleen zien te vermaken. Als de zoon van de burgemeester gaat trouwen, barst er een concurrentiestrijd los tussen hotel De Korenwolf en Hotel Tivoli. De zoontjes van Hotel Tivoli maken het vooral Joost nog lastiger dan anders. Groot is dan ook de vreugde als de bruiloft gevierd wordt in De Korenwolf. Maar op de trouwdag komt de kok niet opdagen… Grote paniek en de hele familie moet bijstaan in de keuken. Of het zo slim is Pepijn te laten helpen in de keuken met zijn liefdesverdriet…

Dit tweede deel in de serie De bende van de Korenwolf van Jacques Vriens is prima zelfstandig te lezen. Vriens heeft een luchtig verhaal geschreven waarin hij verschillende verhaallijnen de revue laat passeren, maar die aan het einde op een mooie manier weer samenkomen. Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar dat is het boek zeer zeker niet. Het geheim van de verliefde hulpkok handelt over de strijd om de bruiloft van de zoon van de burgemeester, maar ook over puber Pepijn die moet dealen met zijn eerste gebroken hart. De strijd tussen De Korenwolf en Hotel Tivoli lijkt zich vooral af te spelen tussen de Tivoli-tweeling en Joost. Die laatste krijgt het zwaar te verduren. Hij wordt van zijn fiets getrokken en bedreigd door de gemene tweeling, die er alles voor over heeft dat de bruiloft in Hotel Tivoli is. Vriens heeft de tweeling heerlijk slecht beschreven. Als lezer krijg je gewoon echt een hekel aan ze; stelletje verwende jochies zijn het.

‘…maar nou is die bruiloft toch bij jullie in dat domme hotel.’

‘Maar de receptie is in Tivoli,’ zegt Joost, ‘dus wat zeur je nou?’

Bernard pakt hem bij de kraag van zijn jas. ‘Dat vindt onze papa helemaal niet leuk. Hij wil niet alleen de receptie hebben, maar óók het diner. Want daar verdien je het meeste aan.’

‘Je kunt niet alles hebben,’ antwoordt Joost droog.

‘Wat een brutaal korenwolfje ben jij,’ zegt Bob en hij trekt de fiets uit Joosts handen. (p.50)

Gelukkig zegeviert het goede en gaat de bruiloft naar De Korenwolf. Dit tot grote frustratie van de tweeling, die dan een heel gemeen, min laatste trucje uit de kast trekt.

De tweede verhaallijn die Vriens behandelt is die van Pepijn, door zijn broertje Joost ook wel PP (Puber Pepijn) genoemd. Pepijn is verliefd en heeft zijn eerste vriendinnetje. Dit tot grote hilariteit van Joost en Eefie, die reuze nieuwsgierig zijn wat verliefde pubers uitspoken op hun slaapkamer. Pepijn laat hier niets over los, want hij wil dit graag geheim houden voor zijn broertje en zusjes. Ze gaan zelfs zo ver dat ze afluisterapparatuur bevestigen op de kamer van Pepijn. Helaas krijgt Pepijn te dealen met zijn eerste gebroken hart, waardoor hij veel bij oma is. Oma woont ook in het hotel, maar hoeft niet meer mee te helpen. De kinderen kunnen altijd bij haar terecht. Ze helpt graag, troost als het nodig is en deelt vaak stroopwafels uit om het leed te verzachten.

Het geheim van de verliefde hulpkok is een boek dat vlot leest door de toegankelijke schrijfstijl van Vriens. De hoofdpersonen zijn allemaal herkenbaar voor kinderen, zodat ze zich gemakkelijk kunnen identificeren en inleven in het verhaal. Het boek is voorzien van vrolijke illustraties van Iris Boter. Geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Ook voor de lezertjes voor wie het lezen wat meer moeite kost.

De bende van De Korenwolf - Het geheim van de verliefde hulpkok

1  2  3  4  5

Een heerlijk en grappig verhaal over vier kinderen die opgroeien in een familiehotel

De ouders van Pepijn, Eefie, Joost en Nina zijn eigenaar van hotel De Korenwolf. Ze hebben het erg druk met hun werk en dus moeten de kinderen zichzelf maar zien te vermaken. Samen richten ze de Bende van De Korenwolf op en beleven ze spannende avonturen.

Pepijn, Eefies grote broer, is hartstikke verliefd, en Eefie en Joost willen graag weten wat hij met zijn vriendinnetje uitspookt op zijn kamer. Vader Jan en moeder Els zijn met heel andere dingen bezig: de zoon van de burgemeester gaat trouwen! Dankzij Eefie wordt de bruiloft gevierd in De Korenwolf. Maar op de trouwdag is de kok ziek. Grote paniek en de hele familie moet de keuken in. Maar of het wel zo handig is om Pepijn mee te laten helpen? Die heeft zijn hoofd er niet helemaal bij, want zijn verkering is net uit...

Met vrolijke illustraties van Iris Boter.