Brokkelkop - Koen van der Elst RECENSIE

Recensie: Brokkelkop - Koen van der Elst

Na de bijna-zombie-Apocalyps van 2020 is de wereld compleet veranderd: geavanceerde technologie op school is verboden, mensen gaan niet meer op reis, de kleur roze is nergens meer te vinden ... en de mens moet samen leren leven met Zombies, ook wel Brokkelkoppen genoemd. Voor Tiberius is deze veranderde wereld ondertussen de normaalste zaak van de wereld geworden en hij heeft wel andere dingen aan zijn hoofd; zijn saaie bestaan, zijn irritante zusje, dat zijn moeder altijd broccoli bij de wormburgers serveert en zijn videogames. Alles verandert wanneer Emma Romero naast hem komt wonen. Hij wordt stapelverliefd op haar en ziet het leven plots weer zitten. Er is alleen een probleempje, Emma is een Brokkelkop en dat maakt de communicatie wat lastiger. Net als het leven van Tiberius weer op rolletjes loopt verdwijnt Emma plotseling..

Het idee van leven na een bijna-zombie-Apocalyps is leuk bedacht door Koen van der Elst en een liefdesverhaal tussen een mensenjongen en een Zombie biedt ook wel potentieel voor een leuk boek. Helaas houden daarmee de positieve punten over Brokkelkop van Koen van der Elst al snel op. Verder wordt Brokkelkop gevuld met plotholes die onopgelost blijven, een verhaallijn in Amerika die niets met het hoofdverhaal van doen lijkt te hebben, en een verhaal dat zich op vreemde wijze ontwikkelt.

Allereerst wordt Brokkelkop omschreven als een hilarisch boek, maar daar is weinig van terug te vinden. Buiten een aantal ironische opmerkingen over hoe het leven voor de bijna-zombie-Apocalyps was na, valt er weinig te lachen met dit boek. Daarnaast wordt verteld over hoe Amerika heeft afgedaan als wereldmacht en dat China beschouwd wordt als het belangrijkste land in de wereld, maar buiten een aantal omslachtige referenties en willekeurig gebruikte Chinese woorden, voegt dit totaal niets toe aan het verhaal.

Ten tweede komt de relatie tussen Tiberius en Emma uit het niets. Binnen no-time is Tiberius smoorverliefd op Emma, terwijl ze amper nog tijd met elkaar hebben doorgebracht. Het komt heel vreemd over dat Emma ineens heel het leven van Tiberius beheerst. De personages in het boek maken dan ook eigenlijk amper ontwikkeling door en je leert ze niet goed genoeg kennen om je er mee te kunnen identificeren. Dat is ontzettend zonde, want als de romance goed en gradueel opgebouwd werd, zou het boek veel mooier zijn om te lezen.

Daarnaast bevat Brokkelkop behoorlijk wat problemen met de verhaallijn. Ten eerste wordt er in Brokkelkop wel een zekere spanning opgebouwd, waardoor de lezer de aandacht er weer even wat meer bij kan houden. Helaas worden de spannende elementen in het boek compleet ondermijnd door een makkelijke uitweg en dat is zonde. Als lezer voel je je dan een beetje belazerd. Daarnaast bevat het boek een volledige verhaallijn die geen link lijkt te hebben met het hoofdverhaal. Zo wordt de lezer meegenomen naar Amerika, waar de zombie-Apocalyps begonnen is, maar het wordt nooit duidelijk wat precies de bedoeling is van deze verhaallijn. Ook bevat het boek redelijk wat plotholes en het is vervelend voor de lezer om niet te weten wat nu eigenlijk het nut is van de reis die Tiberius onderneemt, of dat het probleem met de energievoorraad opgelost wordt of niet. Als laatste eindigt Brokkelkop ook nog eens heel abrupt.

Brokkelkop van Koen van der Elst is dus best wel een teleurstelling, ook al is het idee wel leuk. Het hele boek voelt nogal gehaast aan en dat is jammer. Dit boek had veel baat gehad bij wat meer zorgvuldigheid. Met een meer gradueel verloop van de romance tussen Emma en Tiberius, een kritische blik naar een heleboel verschillende plotelementen en wat meer aandacht voor de personages hadden Brokkelkop veel beter gemaakt. Helaas is Brokkelkop vanbinnen ongeveer net zo leeg als het hoofd van een Zombie.

Brokkelkop

1  2  3  4  5

Een hilarisch en absurd avontuur vol samenzweringen, zombies, liefde en pizza. Voor iedereen, mens of brokkelkop, vanaf 14 jaar. Het leven van Tiberius gaat niet over rozen. De wereld herstelt nog van de Bijna-Zombie-Apocalypse van 2020, zijn school laat geen geavanceerde technologie meer toe en zijn moeder serveert altijd broccoli bij de wormburgers. Er is maar één lichtpuntje: Emma Romero, zijn buurmeisje. Tiberius lacht het leven weer tegemoet. Alleen is Emma een brokkelkop en die communiceren niet zo best. En dan verdwijnt Emma spoorloos …