The Curry Guy compleet - Dan Toombs RECENSIE

Recensie: The Curry Guy compleet - Dan Toombs

In 2018 verscheen het eerste boek van Dan Toombs: The Curry Guy. In de daarop volgende jaren verschenen The Curry Guy Easy, The Curry Guy Veggie en nu dus The Curry Guy Compleet. Met in laatstgenoemd deel, heel veel recepten die ook al in de eerdere delen stonden aangevuld met 50 nieuwe recepten. Zelf vind ik dat het complete werk, met als originele titel The Curry Guy, The Bible, wel heel snel ná de andere delen uitkomt. Er is immers veel overlap en dan heb ik er wel wat moeite mee dit boek aan te schaffen. Heb je nog geen boek van The Curry Guy, vergeet dan de andere delen en schaf deze complete versie aan!

Dan Toombs is inmiddels een grootheid als het gaat om curry's. In 2010 startte hij zijn blog waarbij zijn gezin 3x per dag Indiaas eten at. Hij bezocht curry-restaurants in het Verenigd Koninkrijk én in India om alles te weten te komen over de Indiase keuken. Al zijn kennis én de beste recepten heeft hij nu verwerkt in The Curry Guy Compleet.

Dan Toombs belooft dat veel van deze curry's binnen no-time op tafel staan, maar dan is het wel belangrijk dat je er eerst een dagje voor uittrekt om bijvoorbeeld een grote hoeveelheid basiscurrysaus en enkele kruidenmixen te maken. Dan Toombs geeft ook een tip om de curry's zonder basissaus te maken al zal de authentieke currysmaak dan wat minder zijn. Persoonlijk vind ik dat wel een dingetje in dit boek: In bìjna alle recepten wordt verwezen naar andere pagina's in het boek voor de juiste saus of de juiste kruidenmix, al kan je die laatste ook kant-en-klaar kopen natuurlijk. Een goede Garam masala is ook in de supermarkt te koop, vindt ook Dan Toomb.

De recepten zijn onderverdeeld in een aantal hoofdstukken: 'Voorgerechten', 'Streetfood', 'Authentieke curry's', 'Klassiekers', 'Basisrecepten', 'Karahi-, haandi- en baltirecepten', 'Grillen, barbecueën en roosteren', 'Brood, rijst en bijgerechten' en 'Chutneys, tafelzuren en sauzen'. De meeste spreken voor zich. Karahi-, haandi- en baltirecepten zegt meer over de pan waarin de recepten zijn gemaakt dan over de gebruikte ingrediënten. Ik maakte uit dit hoofdstuk de Charsi Karahi. Natuurlijk heb ik geen Karahipan, maar wel een wok met dikke bodem. Hoofdbestanddeel van de Charsi Karahi is lamsvlees aan het bot en lamsvet. Niet bepaald mager dus. Lekker was het wel.

Uit het hoofdstuk klassiekers maakte ik de Kip Pasanda. Een kipcurry met kokos- en amandelmeel, santen en basiscurrysaus. De bereidingstijd is dan 10 minuten. Helaas vonden wij het mondgevoel, waarschijnlijk door het meel, minder aantrekkelijk. De smaak daarentegen was heerlijk, maar dat heb ik al gauw als er kokos en Garam masala in zit.

Ben je gek op de Indiase keuken en vooral op curry's dan is The Curry Guy Compleet van 'Mr. Curry' Dan Toombs een fantastisch boek waarmee je voorlopig flink uit de voeten kunt.

Hoe compleet het boek ook is, in 2021 staat er al weer een nieuw boek van Dan Toombs op de planning: The Curry Guy Thai. Voorlopig kunnen we dus nog vooruit.

The Curry Guy Compleet

1  2  3  4  5

De beste Indiase (curry)recepten gebundeld: meer dan 160 beproefde en een toegift van 50 nieuwe recepten ineen, van Dan Toombs (a.k.a. 'The Curry Guy'). 'The Curry Guy Compleet' geeft je niet alleen de meest lekkere receptuur, het is bovendien een overzichtelijk kookboek: in een oogopslag zie je of het recept een lange of juist snelle bereidingstijd kent, of het vegetarisch dan wel veganistisch is of juist glutenvrij.
    Begin met essentiële basisrecepten waarmee je, als je ze eenmaal hebt gemaakt, binnen 10 minuten een klassieke curry op tafel zet. Leer de technieken kennen en maak je eigen naan, dosa's, chiapati, Indiase specerijenmengsels, pickles en chutneys. Van klassieke curry's, 'tikka masala', vegetarische samosa's, grill-, rijst- en bijgerechten, 'saag paneer' en meer.
    Met 'The Curry Guy Compleet' heb je verder niets meer nodig om de Indiase keuken tot in de finesse onder de knie te krijgen: van doordeweekse maaltijden en luxe etentjes in het weekend tot en met streetfood en grillgerechten op een zomers feestje en het ultieme comfort food.