Meisje A - Abigail Dean RECENSIE

Recensie: Meisje A - Abigail Dean

Ondertussen is Alexandra Gracie een juriste gespecialiseerd in fusies en overnames gestationeerd in New York, maar achter dit gezicht gaat een bizarre jeugd schuil. De jeugd van Meisje A. Samen met haar broertjes en zusjes maakt ze de hel op aarde door als haar ouders zich volledig terugtrekken in hun eigen geloof ten koste van hun kinderen. Doordat Alexandra jaren geleden wist te ontsnappen en hulp inschakelde, werd haar moeder veroordeeld voor een lange gevangenisstraf. Maar nu krijgt Alexandra het bericht dat haar moeder is overleden en dat zij als testamentair executeur het laatste eigendom, the house of horror, moet verdelen.

Meisje A is een intrigerend verhaal. De titel verwijst naar de bijnaam die de politie aan de kinderen geeft als ze worden ontdekt. Alexandra is Meisje A en haar zusjes Meisje B en C. Ethan is als oudste Jongen A en haar overige broertjes zijn dus Jongen B tot en met D. Vanaf de allereerste bladzijde grijpt Meisje A de lezer aan. Abigail Dean schrijft heel levendig, waardoor je als lezer je al snel begint te begrijpen wat de bizarre omstandigheden zijn waarin de kinderen overleven.

Abigail Dean heeft een duidelijke verhaaltje voor ogen bij het schrijven van Meisje A. De opbouw van het verhaal is heel goed doordacht waardoor het verhaal logisch is, zelfs als het een onverwachte wending aanneemt. Niet alleen aan de verhaallijn, maar ook aan de psychische gedachtegang wordt veel aandacht geschonken. Een vraag die bij menigeen opkomt is waarom Lex er zolang over doet om te ontsnappen, waarop Abigail Dean met een heel plausibel antwoord komt: je weet nooit wanneer het op z'n slechtst is. Zeker met de recent uitgezonden documentaire serie over de Kinderen van Ruinerwold, geeft het verhaal van Meisje A mogelijke antwoorden op vragen die dit soort bizarre situaties oproepen.

Meisje A is de debuutroman van Abigail Dean. Hoewel het verhaal goed in elkaar zit, blijven de details vaag. Meisje A neemt de vormen aan van een psychologische thriller, maar mist hier en daar cruciale informatie om goed te kunnen plaatsen wat er allemaal is gebeurd en hoe dat Lex heeft beïnvloed. In elk hoofdstuk wordt op het verhaal van een ander broertje of zusje gefocust, maar alles wordt verteld vanuit het perspectief van Lex. Helaas kan zij zich bepaalde stukken niet meer herinneren, waardoor het verhaal incompleet blijft. Doordat sommige informatie achterwege blijft, mis je als lezer ook de bijbehorende spanning die het verhaal compleet hadden moeten maken.

Al met al is Meisje A een indrukwekkend boek. Het verhaal is gebaseerd op meerdere echte cases die Abigail Dean als true-crime liefhebber heeft gevolgd. Daardoor zit de opbouw van het verhaal echt goed in elkaar, maar als lezer zijnde mis je soms te veel informatie om het verhaal af te maken. Toch mag dat wat mij betreft de pret niet drukken, zeker niet als je geïnteresseerd bent in dit soort verhalen.

Recensie: Meisje A - Abigail Dean

Meisje A

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

‘Ik ben Alexandra Gracie en ik ben vijftien jaar. U moet de politie bellen.’

Talloze keren oefende Lex Gracie deze zinnen voordat ze uit het huis van haar ouders wist te ontsnappen: gewond, vuil en ernstig vermagerd. Als haar moeder jaren later in de gevangenis overlijdt en het ouderlijk huis aan haar kinderen nalaat, maakt Lex – inmiddels jurist – samen met haar zusje Evie plannen om de horrorplek uit hun jeugd om te toveren tot iets positiefs. Maar eerst moet ze in het reine komen met haar broers en zussen en het verleden dat ze met elkaar delen.

Meisje A is een prachtig geschreven en ongelofelijk indrukwekkende psychologische roman over familiebanden, herinneringen en – uiteindelijk – liefde.