Nice girls don't speak up - Lois P. Frankel RECENSIE

Recensie: Nice girls don't speak up - Lois P. Frankel

Nice girls don't speak up gaat verder waar Nice girls don't get the corner office stopte. Aan de hand van tips word je meegenomen in adviezen hoe je beter kunt communiceren, maar toch bij jezelf kunt blijven. Het is een mooie aanvulling op het vorige boek, maar de boeken zijn ook los van elkaar te lezen. Zo leer je op de meest effectieve manier communiceren en kun je met jouw communicatie anderen beïnvloeden, zonder jezelf daarbij te verliezen. Praktijkvoorbeelden geven jou de zichtbaarheid en waardering op het werk. Want helaas is de vrouw op de werkvloer vaak nog steeds de 'nice girl'.

Nice girls don't speak up is een perfect boek als er af en toe wel eens tegen je wordt gezegd dat je veel te lief bent. Dit boek heeft een echte no-nonsense stijl en gaat samen met jou aan de slag om je zelf wat meer te laten horen. Sla het af en toe eens open en lees er een stukje uit, zo kun je dit gelijk toepassen en uitproberen of het voor jou werkt. Het is geen boek om in één ruk uit te lezen, maar eens te grijpen wanneer je behoefte hebt aan wat tips die je gelijk kunt toepassen.

Als je al bekend bent met Nice girls don't get the corner office zul je de opbouw van Lois P. Frankel kennen, het boek staat vol met tips en voorbeelden. Hier kun je als 'te lief persoon' veel in herkennen en met de tips kun je aan de slag. Heb je bijvoorbeeld last van een mannencultuur en is er seksisme op het werk? Doe hier dan iets aan, zegt Lois P. Frankel. Ze start deze tip met een casus: een ingestuurde brief die zij als coach heeft ontvangen. Zo kun je je als lezer identificeren met de schrijfster van de brief. Het ging in dit geval over iemand met een borstamputatie waarop een mannelijke collega maar blijft kijken naar het borstgebied. Waarop zij hier iets van zegt en hij zegt: ik kan mijn ogen er niet vanaf houden. Afschuwelijk toch als je zoiets meemaakt? Maar belangrijker nog: hoe los je het op? Zo geeft ze als tip dat je het met humor kunt benaderen.

Nice girls don't speak up bestaat uit in totaal 107 tips verdeeld over 8 hoofdstukken: de basis, voor jezelf opkomen, lastige situaties, leiderschapsuitstraling, communiceren en ontvangen, feedback geven en ontvangen, tips zonder thema en oneliners. Zo kun je ook gericht kijken in de inhoudsopgave welke tip jij eens zou willen lezen en hoe je concreet aan de slag kunt. De tips bestaan uit ongeveer 3 tot 5 pagina's en Lois P. Frankel is concreet in haar schrijfstijl. Ze geeft echt waar je naar op zoek bent. Dit moet je doen of zeggen om iets te bereiken, zodat je écht weet wat je moet doen. Dat is de kracht gelijk van dit boek, want stel je maakt iets mee op het werk, dan sla je Nice girls don't speak up open en lees je jouw concrete tip én kun je dit gelijk toepassen.

Een voorbeeld hiervan is dat je om loonsverhoging moet vragen. Lois P. Frankel zegt dat je hier ook voor jezelf moet opkomen. Ze heeft een dialoog uitgetypt met wat je mogelijk kunt zeggen. Wat wel af en toe jammer is aan Nice girls don't speak up is dat het soms echt specifiek gaat om de business in Amerika. Sommige voorbeelden en tips voelen dan wat 'Amerikaans' aan en zijn in onze cultuur wat lastiger toe te passen. En misschien heeft Nederland het dan ook af en toe wat beter geregeld.

Krachtig boek voor als je écht aan de slag wil met jezelf en het jezelf gunt om meer jezelf te kunnen zijn op de werkvloer. Het staat vol met herkenbare voorbeelden uit ons werk. En vol met tips hoe we met onze eigen communicatie kunnen bereiken wat wij willen. Goede tips: je kunt het beste Nice girls don't speak up openslaan en gericht een tip lezen die je direct in de praktijk kunt brengen. Enige jammere is dat het Amerikaanse bedrijfsleven doorklinkt in de tekst. Aanrader voor elke vrouw die meer wil bereiken in het bedrijfsleven, maar daarbij zichzelf niet wil passeren. Concreet en luchtig geschreven.

Nice girls don't speak up

1  2  3  4  5

Het nieuwe boek van de auteur van dé carrièrebestseller Nice girls don’t get the corner office!

Hoe vaak heb je jezelf afgevraagd waarom je niets hebt gezegd tijdens een vergadering? Of waarom je niet hebt gevraagd om de loonsverhoging die je duidelijk verdiende? Of heb je de taak van iemand anders uitgevoerd omdat je niet wilde zeuren? Waarschijnlijk regelmatig en de reden is telkens dezelfde: je hebt geleerd om aardig te zijn, om te pleasen. Met Frankel als je persoonlijke coach leer je zelfverzekerd, authentiek en duidelijk te communiceren – en zo je carrière in eigen handen te nemen. Gebaseerd op meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring.

In dit gloednieuwe boek van Lois P. Frankel, auteur van de bestseller Nice girls don’t get the corner office, leer je hoe je op de meest effectieve manier kunt communiceren. Van de basis en het navigeren in sticky situations tot de kunst om anderen te beïnvloeden, dit handboek laat je met praktijkvoorbeelden en krachtige tools zien hoe je de zichtbaarheid en waardering krijgt die je verdient! Want een vrouw op de werkvloer is helaas nog steeds veel te vaak een nice girl.