Een mooie dag om in een boom te klimmen - Jaco Jacobs RECENSIE

Recensie: Een mooie dag om in een boom te klimmen - Jaco Jacobs

Hoofdpersoon in Een mooie dag om in een boom te klimmen is Marnus, een dertienjarige jongen. Hij is de middelste van drie broers en dat vindt hij best lastig. Hij voelt zich onzichtbaar, zijn leven doet er niet echt toe, hij blinkt nergens in uit. Zijn grote broer Donovan pest hem voortdurend en zijn kleine broertje Adrian weet hem steeds voor zijn karretje te spannen en te chanteren. Als op een dag Leila bij hem aanbelt met de vraag of hij een petitie wil tekenen tegen de kap van een boom, gaat Marnus in een opwelling met haar mee en blijft daar.

Jaco Jacobs is een Zuid-Afrikaanse schrijver. Een mooie dag om in een boom te klimmen speelt zich ook af in Zuid-Afrika. Zo is de boom die Leila en Marnus willen redden een witkaree. Een boom die veel voorkomt in Zuid-Afrika; ze hebben niet veel water nodig en groeien snel. De journalist die op een gegeven moment langs komt, werkt voor de krant Oggendnuus’. De Zuid-Afrikaanse benaming is na de vertaling overeind gebleven. Leila en Marnus mogen naar het toilet op het sportcomplex van rolbal, een sport die in Zuid-Afrika veel beoefend wordt. Dit Zuid-Afrikaanse gegeven maakt het boek interessant om te lezen. Je krijgt best wat mee van de cultuur en het is leuk om hier op een luchtige manier over te lezen.

Jaco Jacobs heeft de hoofdpersoon Marnus een persoonlijke groei door laten maken. En dat in een tijdsbestek van maar drie dagen. Ook al begrijpt Marnus eerst niet zo goed wat Leila motiveert om in die boom te blijven zitten, hij is best vereerd dat zij hem toelaat in ‘haar’ boom. Marnus is een type die alles van een afstandje bekijkt en alles eerst goed aanhoort. Zo hoort hij van Leila en haar moeder voornamelijk het zwijgen aan. Hij vindt ze ongrijpbaar en kan ze niet peilen. Toch durft hij Leila geen rechtstreekse vragen te stellen. De simpele vraag: Waarom klim je in deze boom? durft Marnus haar pas aan het einde van het verhaal te stellen. Dan hebben ze al drie dagen in de boom gezeten.

Jaco Jacons heeft een warm verhaal neergezet, maar het zit ook vol droge humor. Tijdens het lezen zal je geregeld een grijns op je gezicht hebben.

“Voor de duizendste keer wou ik dat ik mijn telefoon bij me had, om te kunnen zien hoe laat het is en ten minste spelletjes te kunnen doen om de tijd door te komen. Maar de batterij zou waarschijnlijk toch al leeg zijn, want ik heb de oudste telefoon bij ons thuis. Ik denk dat Noach op de ark een Nokia had zoals ik.” (p. 49)

Een mooie dag om in een boom te klimmen is een mooi verhaal. Een verhaal over strijden voor iets, maar vooral over gezien willen worden. Dat is toch wat we allemaal, op onze eigen manier willen. Jaco Jacobs heeft in Zuid-Afrika al vele prijzen gewonnen. Dit is het eerste boek van hem dat vertaald is in het Nederlands. Dat er nog maar vele mogen volgen!

Een mooie dag om in een boom te klimmen

1  2  3  4  5

Eén boom, twee tieners en een levensveranderende keuze...

Marnus voelt zich onzichtbaar tussen zijn knappe oudere broer, die meisjes zoenlessen geeft in de achtertuin en zijn kleine broertje, dat er schattig uitziet maar een zakelijk genie is. Als er op een dag een meisje voor de deur staat met een petitie om een boom te redden, vindt Marnus dat eigenlijk maar vreemd. Maar als Leila de boom in klimt om de kap tegen te houden maakt hij een bijzondere keuze. Hij gaat bij haar in de boom zitten. Hoe meer mensen van hun protest horen, hoe zichtbaarder Marnus wordt…