Het Geschenk - Sebastian Fitzek RECENSIE

Recensie: Het Geschenk - Sebastian Fitzek

Een meisje drukt wanhopig een briefje tegen het raam van de auto waar ze in zit. Bij Milan gaan meteen alle alarmbellen af. Hij is analfabeet en kan niet lezen wat ze wil overbrengen, maar hij weet meteen dat het niet goed zit. Hij stort zich op de zoektocht naar dit meisje. Een mysterieuze klopjacht die bij elke bocht benauwender wordt. Op het punt dat hij niet meer terug kan wordt hem duidelijk hoe wreed de realiteit kan zijn, maar dan is het al te laat...

Sebastian Fitzek is een Duitse schrijver van formaat. Zijn debuut, De Therapie, stootte in zijn geboorteland De Da Vinci Code van de troon in 2006. Sindsdien knalt hij er elk jaar minstens één nieuwe thriller uit. Het Geschenk is de laatste in de reeks die naar het Nederlands is vertaald en Fitzek laat er geen gras over groeien. Meteen op de eerste pagina wordt de sfeer gezet.

"Hij was naakt en werd in tweeën gespleten."

Milan bevindt zich in een penitentiaire inrichting en wordt verkracht door zijn medegevangenen, in opdracht van Zeus, de maffia baas binnen die vier muren. Na de dreiging van nog een verkrachting, maar deze keer met een strijkijzer, begint Milan op verzoek van dezelfde Zeus het verhaal te vertellen dat hem daar heeft doen belanden.

Nogal een opener, want je weet meteen hoe het afloopt, en dat is niet best voor Milan. Maar Fitzek laat Het Geschenk na deze korte doch grafische opening meteen 2 jaar terugspringen, naar dat fatale moment bij het stoplicht. Hierna trekt hij je mee in een stroomversnelling van een plot dat geen hoofdstuk hetzelfde blijft. Aangezien elk hoofdstuk vrij kort is, en telkens vanuit een nieuw perspectief wordt verteld, wordt het tipje van de sluier steeds meer opgelicht.

Daarbij heeft Fitzek de kunst van de 'bomb theory' volledig onder de knie. Voor wie niet weet wat dit is, een korte toelichting.

Albert Hitchcock ontleende het succes van zijn films aan een eigen theorie; laat twee personen aan een tafel zitten, en leg een bom onder die tafel. Vertel nu alleen je publiek dat de bom er is, en dat deze na 15 minuten ontploft. De spanning die dit creëert sleurt je toeschouwers de scene in, omdat ze iets weten wat de personages niet weten, en laat ze actief deelnemen aan wat zich op het scherm afspeelt.

Dit doet Fitzek ook in Het Geschenk. Aangezien je verschillende perspectieven hebt, weet je als lezer te allen tijde meer dan het individu door wiens ogen je kijkt op dat moment. Daarbij weet je natuurlijk de afloop al, namelijk Milan die in de gevangenis belandt. Tel daar je eigen logica bij op en je slaat de pagina's al nagelbijtend om. En nog krijgt Fitzek het voor elkaar je op het verkeerde been te zetten. Hij is een heerlijk onbetrouwbare verteller, die precies weet hoe je de lezer bespeelt. Het enige nadeel is dan dat sommige gebeurtenissen net even té zijn. Te grafisch, te ongeloofwaardig, te veel van het goede.

Fitzek geeft aan dat onwetendheid soms het grootste geschenk is, maar dat gaat bij Het Geschenk niet op. Ondanks het minpunt hierboven is deze laatste thriller een cadeau van hem aan zijn publiek. Niet alleen werpt hij een licht op analfabetisme, een probleem dat nog te veel voorkomt, maar hij zet wederom een ijzersterk verhaal neer. Geen wonder dat hij nog elke keer in de top 10 bestsellers terecht komt. Verdiend en nog lang niet verslagen.

Het geschenk

1  2  3  4  5

Het meest verkochte boek in Duitsland van 2019!

Milan Berg staat bij het stoplicht wanneer er een auto naast hem stopt. Op de achterbank zit een doodsbang meisje. Wanhopig drukt ze een briefje tegen het raam. Een vraag om hulp? Milan weet het niet: hij is, net zoals zes miljoen landgenoten, analfabeet. Toch voelt hij dat het meisje in levensgevaar is. Milan begint een zoektocht die hem op een griezelig dwaalspoor zet. Aan het einde van de tocht wordt hij geconfronteerd met de wrede realiteit: soms is de waarheid te gruwelijk om mee te leven, en onwetendheid het grootste geschenk op aarde.