Ongetemd leven - Glennon Doyle RECENSIE

Recensie: Ongetemd leven - Glennon Doyle

Hoe zou het voelen als je helemaal jezelf kon zijn? Als je gewoon kon zijn wie je was voordat de wereld je vertelde wie je moest zijn? Glennon Doyle laat in Ongetemd leven zien dat het ware geluk begint te stromen, als we de verwachtingen van de buitenwereld loslaten.

In de inhoudsopgave vallen meteen de vele hoofdstukken op. Ongetemd leven bevat veel korte hoofdstukken, met een titels die je nieuwsgierig maken: pijpen, bizon of tweedehuwelijks. In het voorwoord van Ongetemd leven vertelt Glennon een verhaal over een jachtluipaard in een dierentuin. Dit linkt natuurlijk meteen aan de titel van het boek, maar is ook een metafoor voor de manier waarop vrouwen vanaf hun geboorte worden 'getemd'. Het boek bevat niet alleen deze metafoor, maar Glennon gebruikt ook veel andere metaforen om haar boodschap over te brengen.

In Ongetemd leven beschrijft Glennon hoe zij zich losmaakte van de sociale structuren die haar opgesloten hielden; geloof, vriendschappen, werk, seksualiteit en leven. Hoe kan een vrouw uit de kooien breken die ze voor zichzelf heeft gebouwd of die de wereld voor haar heeft gebouwd? Glennon beschrijft hierbij vier sleutels: voelen, weten, zien en laat het branden. 'Voel alles', 'Wees stil en weet', 'Durf ook te zien dat het anders kan' en 'Bouw het op en brand het af'. Essentieel hierbij is keuzevrijheid en het vermogen om op jezelf te vertrouwen. Glennon beschrijft niet alleen wat het 'ongetemd leven' voor haar betekent en hoe het haar leven heeft veranderd, maar deelt ook verhalen van mensen die haar hebben geschreven over hun eigen strijd tegen het opgesloten zitten.

Glennon heeft een vlotte schrijfwijze en heeft korte hoofdstukken geschreven. Enerzijds is dit fijn, omdat je door al deze verschillende verhalen je het 'ongetemd leven' eigen kunt maken. Anderzijds raak je soms even een beetje de draad kwijt. Daarom zou het erg fijn kunnen zijn om bij het lezen een markeerstift te gebruiken, om (voor jou) belangrijke delen te arceren, zodat je ze later nog een terug kunt lezen. Er zijn namelijk absoluut stukken die je echt bij blijven en die je later nog eens terug wilt lezen.

Glennon zet je met die bijzondere boek aan het denken. Hoe blijven we trouw aan onze diepste waarheden, zelfs als de wereld eigenlijk wil dat we anders kiezen? Daarnaast maakt je bewust van het feit dat je zelf verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen vreugde, geluk en vrijheid. Onze eigen vrijheid, kan namelijk ook de mensen om ons heen bevrijden.

Ongetemd leven

1  2  3  4  5

Bestsellerauteur Glennon Doyle laat in "Ongetemd leven' zien hoe vrouwen volledig en krachtig zichzelf kunnen zijn en daarmee meer geluk in het leven kunnen ervaren. Van jongs af aan hebben vrouwen geleerd te leven naar de verwachtingen van de buitenwereld, en Doyle pleit er in dit boek voor dat we die verwachtingen nu loslaten en ontdekken wie we echt willen zijn.

Door haar eigen verhaal met de lezer te delen geeft de auteur ons allemaal de kracht om gehoor te geven aan de innerlijke stem die wij te lang hebben genegeerd. Alleen door echt jezelf te zijn, kun je werkelijk gelukkig zijn en je mooiste leven leiden. Ontdek wie jij was, voordat de wereld jou vertelde wie je moest zijn.

Zou het niet fantastisch voelen om volledig en krachtig jezelf te zijn? "Ongetemd leven' is eerlijk, kwetsbaar en compassievol en Glennon Doyle inspireert als nooit tevoren. Daarnaast is dit een heerlijk meeslepend verhaal over liefde, vertrouwen en overwinning.