Karina of de ondergang van Nederland - Wouter Godijn RECENSIE

Recensie: Karina of de ondergang van Nederland - Wouter Godijn

Karina of de ondergang van Nederland lijkt een statement van Wouter Godijn met betrekking tot de huidige maatschappij. Onderwerpen zoals politiek, de democratie, discriminatie en klimaatveranderingen komen veelvuldig aan bod. Ben jij benieuwd hoe de toekomst eruit ziet als het waterpeil zo ver gestegen is dat we niet meer weten wat we ermee aan moeten of als de rechtse wereldmachten nog verder om zich heen grijpen? Godijn weet deze wereld te creëren en laat de dramatische effecten niet achterwege.

Het boek vertelt het verhaal over een schrijver en zijn vrouw die in een wereld leven waarin deze dusdanig is verpest doordat de zeespiegel oneindig ver is gestegen, de wereld wordt overgenomen door extreem rechtse politici en radicaliteit niet vreemd meer is. Veel van deze dingen lijken op dit moment al richting dit toekomst beeld te gaan, en dit maakt Godijn ook duidelijk. Vervolgens beland de schrijver in het ziekenhuis en veranderd hij in een wanhopige versie van zichzelf terwijl ze lichamelijks niks hebben kunnen vinden. Dan wordt hij ook nog eens verlaten door zijn vrouw Karina, en dan is het einde zoek.

Als je kijkt naar de schrijfstijl van Wouter Godijn typeert deze zin het naar mijn idee volledig; "Helemaal in het begin toen ik de eerste zinnen over die zeespiegel schreef, vertelde ik ook, zo' n beetje quasi-tussen-neus-en-lippen-door, dat mijn moeder de pijp was uitgegaan lang geleden." Er wordt telkens even boven het verhaal uitgestegen en waarna er verder wordt ingegaan op het verhaal dat erbij hoort. Het taalgebruik kan wat extreem ongenuanceerd zijn en de zinnen zijn soms oneindig lang. Dit soort humor en directheid moet je kunnen waarderen in een boek anders ben je redelijk snel afgehaakt of gepikeerd door het boek Karina of de ondergang van Nederland.

Je wordt vanaf het begin meegesleept in de gedachten van de schrijver, de liefde voor Karina en de hevige onrust over de grote, voornamelijk politieke, thema's. Dit komt doordat hij de lezer mee neemt in zijn gedachten, gevoelens en wereldbeelden in Karina of de ondergang van Nederland. Dit zorgt voor een bepaalde verbinding met de schrijver, maar zorgt er ook voor dat je soms uit de verhaallijn wordt getrokken.

Karina of de ondergang van Nederland is een literair hoogstandje waar je van moet houden. Zoek je in een boek graag naar het verhaal achter het verhaal en kan je ongenuanceerde uitspraken wel waarderen, dan is dit echt iets voor jou! Wil je een boek die lekker simpel wegleest? Dan zou ik deze even laten liggen.

Karina of de ondergang van Nederland

Wouter Godijn

4 maart 2021

ISBN 9789025463830
    Uitgever Atlas
    304 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De zeespiegel stijgt en het ultrarechtse populisme in Nederland neemt toe. Tegen deze achtergrond raakt een schrijver verwikkelt in duistere machinaties. De redding komt echter van zijn ex-vrouw.

In de roman ‘Karina of de ondergang van Nederland’ van Wouter Godijn stijgt de zeespiegel, wordt Nederland steeds natter en is er sprake van de gestage opkomst van een ultrarechts populisme. Onder deze omstandigheden raken een schrijver en zijn ex-vrouw verstrikt in duistere machinaties van een politieke partij die eropuit is de democratie omver te werpen. Wouter Godijn houdt in dit tegelijk humoristische en spannende boek een vergrootglas boven verschijnselen als radicalisme, intolerantie, bekrompenheid en onverdraagzaamheid, zowel ter rechter- als ter linkerzijde van het politieke spectrum. In zijn virtuoze stijl houdt hij een vurig pleidooi voor waarachtige vrijheid van meningsuiting. En de liefde? Jazeker, ‘Karina of de ondergang van Nederland’ is een eerbetoon aan de vrouw in het algemeen en aan de ex-vrouw in het bijzonder.