De schemering van de democratie - Anne Applebaum RECENSIE

Recensie: De schemering van de democratie - Anne Applebaum

Het politieke spel is de afgelopen jaren steeds extremer geworden. Anne Applebaum neemt de lezer mee door de ontwikkelingen van de laatste jaren die hebben geleid tot het politieke speelveld dat we nu kennen. Ze staat stil bij de rol van de journalistiek, politieke geschiedenis en de sociale media als bron van complottheorieën.

Anne Applebaum is een Amerikaanse die lange tijd in het Verenigd Koninkrijk heeft gewoond en nu al enkele jaren in Polen woont. Door haar werk als journaliste en een man in de politiek heeft Anne interessante contacten waarover ze vertelt in De schemering van de democratie. Ze begint het verhaal heel pakkend met een verwijzing naar een feest dat ze met haar man gaf bij de eeuwwisseling in 1999. Jaren later ontlopen diezelfde mensen elkaar. De grote vraag en tevens de rode draad door dit verhaal is: wat heeft hen zo uit elkaar gedreven?

Hoewel het doel van het verhaal het verklaren van de opkomst van antidemocratische bewegingen is, is het verhaal meer beschrijvend van aard. In De schemering van de democratie geeft Anne Applebaum informatie over bepaalde gebeurtenissen, bepaalde triggers en bepaalde persoonlijke kenmerken die mogelijk hebben geleid tot de personen die we nu niet meer uit het politieke speelveld kunnen denken. Dit leidt ertoe dat er geen kant-en-klare antwoorden worden gegeven. De lezer mag zelf zijn of haar conclusies trekken.

Door de afwisseling van landen, van Polen tot en met de Verenigde Staten, en tijd, van verhalen uit het verre verleden tot het begin van het Corona-tijdperk, is De schemering van de democratie heel onderhoudend. Het verhaal leest vlot en heeft maar 224 pagina's. Daarmee is De schemering van de democratie heel toegankelijk voor de lezer die zich wil verdiepen in de (buitenlandse) politiek of de lezer die nieuwsgierig is naar de verandering van de tijdgeest.

Al met al is De schemering van de democratie van Anne Applebaum een verfrissende aanvulling voor de boekenkast. Het is een verhaal dat makkelijk leest door de beschrijvende stijl en de actuele voorbeelden. Het is alsof je de geschiedenis van nu leest. Hoewel het boek zichzelf verkoopt als de verklaring voor de opkomst van antidemocratische en extremistische bewegingen, is De schemering van de democratie voornamelijk een mooie opstap voor ieder die geïnteresseerd is in een stukje politieke ontdekking en ontwikkeling.

De schemering van de democratie

1  2  3  4  5

In De schemering van de democratie beschrijft Applebaum hoe het komt dat politici hun democratische idealen hebben opgegeven en hoe ze o.a. complottheorieën inzetten om de samenleving te veranderen.

De schemering van de democratie van Anne Applebaum gaat over de verlokkingen van een autoritair systeem. In steeds meer landen heeft de democratie het zwaar. Liberale waarden worden ingeruild en het idee van een sterke leider die haast vereerd wordt, nationalistische bewegingen en het eenpartijstelsel winnen aan populariteit. In haar nieuwe boek De schemering van de democratie beargumenteert Anne Applebaum dat we ons niet moeten verbazen over deze ontwikkeling. Politieke systemen met simplistische overtuigingen hebben een natuurlijke aantrekkingskracht, vooral die systemen waarbinnen enkel de loyale volgers profiteren. Mensen kijken niet alleen naar ideologie, stelt ze, maar zijn ook praktisch, pragmatisch en opportunistisch. De autoritaire en nationalistische partijen die zijn opgekomen binnen de moderne democratieën bieden hun aanhangers nieuwe mogelijkheden om rijkdom en macht te vergaren.

In De schemering van de democratie beschrijft Applebaum hoe het komt dat politici, journalisten en intellectuelen in landen als de VS, Hongarije, Polen en het Verenigd Koninkrijk hun democratische idealen hebben opgegeven, en hoe ze complottheorieen, politieke polarisatie, social media en nostalgie inzetten om de samenleving te veranderen.