Klavers, Edelweiss & Sachertorte - Marieke Douwes - Fransz RECENSIE

Recensie: Klavers, Edelweiss & Sachertorte - Marieke Douwes – Fransz

Viola en Jochem staan aan het begin van hun relatie als onverwachts bezoek Jochems leven op zijn kop zet. Ook voor Viola verandert het leven volledig als zij schokkend nieuws te horen krijgt. Voor Viola betekent dit de start van een zoektocht naar het verleden die haar naar verschillende landen brengt. Ondertussen leert ze niet alleen haar eigen familie, maar ook die van Jochem steeds beter kennen en wordt de kracht van liefde en familie steeds duidelijker zichtbaar.

Klavers, Edelweiss & Sachertorte is de debuutroman van Marieke Douwes – Fransz. De schrijfster heeft 18 jaar met dit verhaal in haar hoofd rondgelopen en heeft eindelijk haar langgekoesterde wens om een boek te schrijven uit zien komen. Het boek heeft een prachtige foto op de cover, gemaakt in Ierland, waar een gedeelte van het boek zich afspeelt.

De titel van het boek geeft in eerste instantie weinig informatie over het verhaal. Klavers, Edelweiss & Sachertorte zouden bijvoorbeeld ook drie achternamen kunnen zijn. Het is tijdens het lezen even zoeken waar nou die titel vandaan komt. Later blijkt dat Klavers, Edelweiss & Sachertorte drie elementen zijn die in het boek terugkomen, waarbij sachertorte een taart uit Oostenrijk is.

Het boek begint met een vrij heftige proloog: een korte gewelddadige scène die zich in 1988 afspeelt. Dit is een enigszins misleidende start omdat het de verwachting schept van een heftig boek. Maar al zijn er in het verleden van sommige personages nare dingen gebeurt, de beschrijvingen daarvan halen het niet bij de heftigheid van de proloog. Klavers, Edelweiss & Sachertorte is namelijk een overwegend gezellig boek in een herkenbare Nederlandse setting met uitstapjes naar Oostenrijk en Ierland. Soms gaat de luchtigheid met de grapjes en de beschrijvingen van alle huiselijke gezelligheid wel wat lang door en verliest het verhaal zijn vaart. Het valt op dat de schrijfster erg vaak benoemt dat de hoofdpersonen lachen, grinniken of grijnzen, wat helemaal niet noodzakelijk is, want de dialogen zelf zijn levendig genoeg om de vrolijkheid te laten zien. Ook zijn sommige plotwendingen wel erg kort door de bocht en toevallig.

Klavers, Edelweiss & Sachertorte is een positieve roman van Nederlandse bodem. Het heeft aangename, herkenbare personages en bevat de boodschap dat liefde en familie je door de stormen van het leven loodsen. Het verhaal heeft meerdere plotwendingen, speelt zich af in verschillende landen en bevat romantiek en humor. In tegenstelling met veel andere Nederlandse romans bevat dit geen boek geen grove taal of expliciete seksscènes, en dat zullen veel lezers kunnen waarderen. Het plot mist soms wel wat vaart en geloofwaardigheid, en bij sommige plotwendingen heb je het gevoel dat je dit al wel eens eerder gelezen hebt.

Klavers, Edelweiss & Sachertorte

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Zodra Viola en Jochem elkaar ontmoeten beseffen ze allebei dat er iets bijzonders gebeurd is. Maar dan wordt Jochem op een heftige manier herinnerd aan een liefde uit het verleden. Dit zet niet alleen hun relatie op scherp maar zorgt ook voor een onthulling die Viola’s leven, zoals zij het kent, ondersteboven gooit. Ook al beseft ze dat familie niet altijd uit bloedverwanten hoeft te bestaan; toch gaat ze op zoek naar haar wortels. Dit brengt haar naar Oostenrijk en Ierland maar vooral dichterbij de mensen die haar dierbaar zijn: haar ouders, haar hilarische zus en natuurlijk Jochem. En uiteindelijk blijkt Viola niet de enige te zijn wiens ogen geopend worden. De bergen roepen. In het Iers en in het Duits. Ga je mee?