Naar Lillehammer - Vonne van der Meer RECENSIE

Recensie: Naar Lillehammer - Vonne van der Meer

Cécile is net gescheiden en woont sinds kort in een hoge flat in Amsterdam West. Op een dag ziet Cécile Gladys en haar dochtertje Faith in het park. Gladys vraagt of Cécile Faith even wil duwen op de schommel. Plotseling is Gladys verdwenen en blijft Cécile achter met de kleine Faith. Cécile weet niets van Gladys en besluit het kleine meisje maar mee naar huis te nemen. Ze zorgt voor Faith en gaat op zoek naar Gladys.

Gladys probeert haar huidige bestaan als prostituee te ontvluchten. Dit is lastig, want ze heeft grote schulden bij haar pooier, en daarom laat hij haar niet gaan. Gladys probeert een manier te vinden om samen met haar dochter Faith te ontsnappen.

Het volledige verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Cécile. Zij is als buitenstaander betrokken geraakt bij het verhaal van Gladys, die als jonge vrouw al veel heeft meegemaakt. De keus voor dit perspectief zorgt dat het schrijnende verhaal van Gladys wat op afstand blijft, aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant wordt het verhaal hierdoor niet te zwaar voor de lezer.

Auteur Vonne van der Meer heeft inmiddels 13 romans op haar naam staan en schreef daarnaast ook verhalenbundels, novellen en toneelstukken. De roman Eilandgasten maakt haar zeer bekend. Hierop volgde de romans De avondboot en Laatste Seizoen. Vonne van der Meer heeft een beeldende schrijfstijl en ook de psychologie in haar verhalen is sterk uitgewerkt. Toch hebben haar boeken een lichte toon, wat het lezen van haar romans aangenaam maakt. Naar Lillehammer is haar nieuwste roman en wordt door het gekozen perspectief ook geen zwaar verhaal.

Vonne van der Meer staat vooral bekend als auteur van vele romans, maar in dit boek lijkt ze ook een uitstapje te willen maken naar het thrillergenre. In het verhaal wordt namelijk een lijk gevonden van een Nigeriaanse vrouw. Een rechercheur komt bij Cécile langs om haar verhaal te horen en vraagt haar om te kijken of dit Gladys is. Hier komt een stukje spanning in het verhaal. Is Gladys vermoord? En vindt Cécile dit echt verdrietig, of vindt ze het eigenlijk wel fijn om haar nieuwe bestaan als moeder van Faith door te zetten? Dit stukje van het verhaal had beter uitgewerkt en benut kunnen worden, want echt spannend wordt het toch niet.

De titel verwijst naar de Noorse stad Lillehammer, de plaats waar ooit Olympische Winterspelen plaatsvonden. Lillehammer is het einddoel van Gladys, de stip op de horizon, de stad waar haar broer woont en de plaats waar ze met Faith een nieuw leven wil opbouwen. Uiteindelijk komen we als lezer niet echt in Lillehammer, maar blijven in Nederland hangen, met de hoop dat Gladys haar bestemming bereikt heeft voor een nieuw leven dichtbij haar familie. Zo heeft het boek gedeeltelijk een open einde.

Naar Lillehammer is een boeiende roman, maar blijft wat op afstand en daardoor word je als lezer minder in het verhaal getrokken. Ik waardeer dit boek daarom met 3 hartjes.

Naar Lillehammer

1  2  3  4  5

Wat te doen als een moeder op een kinderspeelplaats je vraagt even op haar driejarige dochter te passen en vervolgens niet meer komt opdagen? Eerst neemt de kinderloze Cécile alleen de zorg voor het kind op zich, maar algauw krijgt ze de moeder erbij: de Nigeriaanse Gladys wil met haar oude leven breken en voelt zich in de stad niet langer veilig. Zelfs een afgelegen vakantiehuis in de bossen bij Lunteren biedt geen bescherming. Gaandeweg wordt het Cécile duidelijk waarom naar Lillehammer vluchten zo moeilijk voor Gladys is. Vonne van der Meer noemt haar nieuwe roman geen thriller. Toch komt er een rechercheur in voor, een mortuarium en een verhoor. Het is een literaire pageturner. Naar Lillehammer brengt ons niet naar een stadje in Noorwegen maar naar Amsterdam, hartje zomer. Een nieuwe, echte Van der Meer: er wordt verlangd naar een kind, naar liefde en naar zelfkennis.