De IJzerraaf - Julie Kagawa RECENSIE

Recensie: De IJzerraaf - Julie Kagawa

De beste vriend van koningin Meghan uit De IJzerfae-serie, Robin Goodfellow, heeft eindelijk de spotlight die hij verdiend! In De IJzerraaf gaat het avontuur van Puck, zoals hij ook wel genoemd wordt, verder. Nieuwe dreigingen lijken de kop op te steken in Nimmernimmer, bedreigingen waarvan niemand precies weet waar ze vandaan komen. Samen met een vergeten fae gaat Puck op zoek naar antwoorden, maar hierbij komen opnieuw levensgevaarlijke wezens en situaties op zijn pad.

Julie Kagawa zet een nieuwe stap in de wereld van de IJzerfae: dit keer met Puck in de hoofdrol. En net als de voorgaande boeken van de schrijfster, is De IJzerraaf opnieuw een meesterwerk! Puck is het grappigste personage uit de serie en het is heerlijk dat er nu een boek is wat volledig over hem gaat. Puck, die zich nog niet over zijn verliefdheid op Meghan heen is, heeft het er moeilijk mee wanneer hij in contact komt met haar zoon, Keirran. Ondanks dat hij zeker niet altijd even redelijk is, kun je je goed inleven in het gevoel van Puck. Daardoor is hij een herkenbaar en fijn personage, waar je graag over leest. Daarnaast is hij ook nog eens heel erg grappig!

¨Ik ben een behoorlijk oude fae. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen tandeloze gebochelde die in een schommelstoel met zijn wandelstok zit te zwaaien om de buurtschoffies weg te jagen. Wat ik bedoel, is dat ik al een poosje meeloop.¨

Door bepaalde omstandigheden komen de oude, wraakzuchtige manieren van Puck af en toe terug. Wanneer hij Ash ziet, wordt hij wrokkig en wil hem iets aandoen, omdat hij in zijn ogen Meghan van hem af heeft gepakt. In De IJzerraaf volg je ontwikkelingen in het personage die interessant zijn om te zien.

Op de achterkant staat dat Puck het gevecht tegen een vijand aangaaf samen met Meghan en Ash. Dit wekt de indruk dat zij al snel in het boek voorkomen, maar dat is niet waar. Pas over de helft van het boek komen de IJzerkoningin en haar geliefde voor. Dat geeft helemaal niet, want het verhaal gaat over Puck zelf, maar het is wel iets wat een beetje verwarrend kan zijn wanneer je leest en de personages nog niet tegen bent gekomen.

¨Ik had talloze mooie meisjes gekust, zowel mensen als fae. [...] Ik had ook een paar jongens gekust, plus een zeemeermin, een drietal plantenschepsels zonder duidelijk geslacht en een zwaar gedesillusioneerde kikker die dacht dat hij een prinses was.¨

Het is niet aan te raden om De IJzerraaf te lezen zonder de voorgaande serie te kennen. De wereld van de IJzerfae is ontzettend ingewikkeld en het zal lastig zijn om De IJzerraaf te begrijpen, om nog niet te spreken van de avonturen die je mist wanneer je de serie niet gelezen hebt. Als het verhaal je trekt, is het zeker aan te raden om te beginnen bij het begin, namelijk het eerste boek: De IJzerkoning.

De IJzerraaf is opnieuw een hilarisch, fantastisch en meeslepend verhaal dat je in één ruk uit wilt lezen. Het is niet ongewoon om hardop in lachen uit te barsten bij het lezen van dit boek van Julie Kagawa. Het boek eindigt spannend en zorgt ervoor dat je niet kunt wachten op het volgende deel. Dat staat gepland voor 2022, dus laten we hopen dat dit boek geen vertraging oploopt. Wij kunnen in ieder geval niet wachten!

Recensie: De IJzerraaf - Julie Kagawa

The Iron Fey - Evenfall 1 - De IJzerraaf

1  2  3  4  5

Robin Goodfellow. Puck. Gehate en geliefde schelm, grappenmaker, raaf… en de rechterhand en nar van koning Oberon uit Een Midzomernachtdroom. Er doen de wildste verhalen over hem de ronde, maar in De IJzerraaf vertelt hij eindelijk zijn eigen verhaal.

Er is iets gaande in Nimmernimmer. Puck hoort de geruchten voor het eerst op de goblinmarkt, waar een oude vriend zijn hulp inroept. Wanneer hij erachter komt wat er door de onverschilligheid van de mensen ten opzichte van de natuur is wakker gemaakt, weet hij dat hij onmiddellijk in actie moet komen. Samen met oude en nieuwe vrienden neemt hij het op tegen een vijand die zo machtig is, dat die al het leven in de sterfelijke én onsterfelijke wereld bedreigt…