De Jacht - Will Dean RECENSIE

Recensie: De Jacht - Will Dean

Tuva Moodyson, een dove journaliste in het dorpje Gavrik, gaat in De Jacht op zoek naar een moordenaar. Tuva is op zoek naar een verhaal wat opgepakt kan worden door grotere media om daarmee haar carrière te lanceren. Tijdens haar zoektocht komt ze achter een web van leugens rondom de bewoners van Gavrik. Tuva gaat op onderzoek uit, maar weet ze antwoorden te vinden zonder dat ze zelf gevaar loopt?

Will Dean heeft een heerlijk Scandi-noir boek neergezet met zijn debuut De Jacht. Het verhaal is in het begin niet heel erg spannend, al wil je natuurlijk wel weten wie de moordenaar in dit verhaal is, maar leest desondanks fijn weg. De minder spannende passages worden afgewisseld met spannende passages, voornamelijk wanneer Tuva zich in het bos bevindt. Een onheilspellend gevoel wordt duidelijk overgebracht. Tegen het einde van het verhaal wordt het boek zo spannend dat je het bijna niet meer weg kunt leggen. Het einde kent net als alle thrillers een onverwachte wending waardoor het perfect binnen het thriller genre past.

In De Jacht gaat Tuva op zoek naar de moordenaar van de recente moorden. De lijken zijn gevonden in Mossen, een dorp met vijf huizen midden in een dichtbegroeid en donker woud. Je krijgt als lezer een duidelijk beeld van de ruige natuur rondom het afgelegen Zweedse dorpje. Ook leer je de bewoners van Gavrik kennen doordat Tuva met ze in gesprek gaat over de moorden. Tijdens haar zoektocht naar de waarheid maakt Tuva interessante keuzes die met haar angst voor het donkere woud niet per se heel verstandig zijn. Zo leert ze de bewoners van Mossen wel beter kennen, maar jaagt ze ook de bewoners van Gavrik tegen zich in het harnas. Tuva zet alles op alles om de waarheid boven water te krijgen, zodat ze weg kan uit dit gehucht en kan werken voor een grote krant.

De Jacht is vanuit de ik-vorm geschreven. Deze beleving vanuit de ik persoon werkt goed voor het verhaal. Zo ben je extra goed betrokken bij de spannende passages. Het hoofdpersonage is Tuva en een interessant personage. Zij is doof en weet de voordelen en nadelen hiervan, voor zover een goed horend persoon dit kan beoordelen, goed te vertellen. Je leeft mee met Tuva en waar ze allemaal aan moet denken bij het dragen van gehoorapparaten. Verder maakt het Tuva niet zo veel uit wat de mensen om haar heen van haar vinden en maakt ze haar eigen keuzes. Dit maakt het verhaal erg interessant om te lezen.

Will Dean heeft een ontzettend goed debuut neergezet met De Jacht. Door het verhaal en de schrijfstijl leest het boek lekker weg, mede door de afwisseling van spannende passages. Het einde is ontzettend spannend en door de onverwachte wending past het perfect binnen het genre van thrillers. Om deze reden krijgt dit boek dan ook vijf hartjes en is het zeker een aanrader. Ik kan niet wachten tot het volgende deel vertaald is!

Recensie: De Jacht - Will Dean

Tuva - De jacht

1  2  3  4  5