Win - Harlan Coben RECENSIE

Recensie: Win - Harlan Coben

Windsor Horne Lockwood III, 'Win' voor zijn vrienden, wordt plots met het verleden geconfronteerd wanneer het lichaam van een man wordt gevonden in een penthouse aan de New Yorkse Upper West Side. In ditzelfde appartement treft de politie namelijk ook een Vermeer aan, jaren geleden gestolen, en een koffer met de initialen WHL3. Voor de autoriteiten een nieuw aanknopingspunt in de ontvoeringszaak van het nichtje van Win, Patricia Lockwood. Gaandeweg wordt echter duidelijk dat de bemiddelde familie meer geheimen heeft dan Win dacht. Win is vastberaden om de waarheid aan het licht te brengen.

Win is het recenste boek van de gevierde auteur Harlan Coben. Deze Amerikaanse schrijven is gekend voor zijn thrillers, die als zoete broodjes over de toonbanken gaan. Dit e-book telt 323 pagina's.

In Win is de hoofdrol weggelegd voor Windsor 'Win' Horne Lockwood III. Ook het personage Myron, gekend van eerdere boeken, wordt regelmatig vernoemd. In dit verhaal wordt het karakter van personage Win grondig uitgewerkt. Win is behoorlijk verwaand, arrogant en zelfvoldaan. Hij heeft charisma en is verschrikkelijk rijk. Hij is enorm zeker van zichzelf, van wat hij kan maar tegelijkertijd beseft hij wat zijn tekortkomingen zijn. Door de zelfrelativering die Win tentoonstelt, komt het gecompliceerde personage realistisch over.

Het verhaal heeft een aangenaam tempo. De gebeurtenissen volgen elkaar vlot op. De actiescènes en levendige dialogen wisselen elkaar goed af. Regelmatig komt er iets nieuw naar de oppervlakte waardoor je voelt dat er naar het plot wordt toegewerkt. De vele twists wakkeren de nieuwsgierigheid van de lezer aan en zorgen ervoor dat je wil blijven lezen.

Harlan Coben heeft in Win gekozen voor een gedetailleerde uitwerking van zijn personages. Soms gaat hij hier iets te ver in en wordt er te veel aandacht besteed aan passages in de marge. Over het algemeen is de hoeveelheid details echter net goed om als lezer meegezogen te worden in het verhaal. Daarnaast is er voldoende humor aanwezig in het boek. Ook deze humor zorgt ervoor dat Win toch sympathiek overkomt, ondanks zijn zelfingenomenheid.

Door de opbouw is de plot licht voorspelbaar maar daarom niet minder gepast.

Met Win heeft Harlan Coben opnieuw een aangename thriller neergepend, een waarin je blijft lezen en met lichte spijt de laatste pagina omslaat.

Recensie: Win - Harlan Coben

Win

1  2  3  4  5

Het eerste boek met het geliefde personage Windsor Horne Lockwood III – ‘Win’ – in de hoofdrol

Ruim twintig jaar geleden werd de jonge, rijke erfgename Patricia Lockwood ontvoerd tijdens een overval op haar familielandgoed. Ze wist na maanden eenzame opsluiting te ontsnappen, maar van haar ontvoerders ontbrak elk spoor. Tot nu.

In een penthouse aan de New Yorkse Upper West Side wordt een vermoorde man gevonden. Er bevinden zich twee opvallende voorwerpen in het appartement: een gestolen Vermeer en een leren koffer met de initialen WHL3. Voor het eerst sinds jaren hebben de autoriteiten een nieuw aanknopingspunt in de ontvoeringszaak van Patricia Lockwood. Windsor Horne Lockwood III – ‘Win’ voor zijn vrienden – zal niet rusten voor hij weet hoe zijn koffer en het gestolen schilderij in het bezit van de dode man terecht zijn gekomen.