Ik ben autastisch! - Bianca Toeps & Esther Walravens RECENSIE

Recensie: Ik ben autastisch! - Bianca Toeps & Esther Walravens

In 2019 verscheen het veelgeprezen Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit van Bianca Toeps. Door het overrompelende succes verscheen het werk kort daarna ook in het Engels. Fotografe en webdesigner Toeps heeft zelf autisme en verwerkte haar eigen ervaringen in dit werk. Samen met gezondheidswetenschapper en kinderboekenauteur Esther Walravens herwerkte ze nu haar debuutsucces tot een kinderversie Ik ben autastisch!

In zeer eenvoudige en begrijpelijke taal wordt uit de doeken gedaan wat autisme is. De verschillende moeilijkheden waarmee kinderen met ASS te kampen hebben worden als thema's behandeld. Leuk is de insteek dat ze hierbij niet alleen uitgaat van haar eigen ervaringen, maar ook die van andere kinderen met autisme weergeeft. Bij elk manifesteert autisme zich in een verschillende vorm en elk kind geeft zijn eigen ervaringen mee. Het boek staat ook boordevol handige tips voor ouders, leraren, vrienden en familie. Dat maakt het tot een handig naslagwerk, niet alleen voor kinderen, maar evenzeer voor volwassenen. Toeps en Walravens geven duidelijke uitleg, ook anatomisch en technisch, hoe autisme in elkaar zit, maar doseren de info en maken het overzichtelijk door te werken met duidelijk gekozen thema's. De leuke illustraties zorgen ervoor dat ondanks het vrije ingewikkelde en moeilijke onderwerp, het werk licht en zeer leesbaar blijft, ook voor kinderen. Extra gadget zijn de verschillende omslagen zodat ieder het boek kan aanpassen naar eigen smaak. Belangrijk is dat de auteurs heel sterk benadrukken dat de vorm van autisme bij iedereen verschillend is. Dat maakt het boek ook bijzonder interessant voor kinderen met ASS zelf. Zo zien ze hun eigen uitdagingen geëxpliciteerd en geïllustreerd, maar worden ze ook geconfronteerd met die van lotgenoten die soms helemaal anders zijn. Daarom spreekt men ook van autisme spectrumstoornissen. Dat is ongetwijfeld de kernboodschap die de auteurs willen meegeven. Het is onmogelijk dat hele spectrum te bespreken in één boek, maar de thema's rond familie, feestjes, op vakantie gaan, vrienden hebben en vinden, ... behoren ongetwijfeld tot de leefwereld van kinderen met ASS en daarin zullen ze zichzelf en ouders hun kind zeker herkennen. Bovendien willen ze deze kinderen een hart onder de riem steken en de boodschap meegeven dat ze niet alleen zijn, maar zichzelf zijn en autastisch!

Ik ben autastisch! is een belangrijk boek voor al wie met autisme geconfronteerd wordt, kinderen en volwassenen. Het biedt een duidelijke inkijk op het gegeven, toont verschillende ervaringen en maakt duidelijk dat er tool genoeg zijn om het leven met ASS makkelijker door te komen.

Ik ben autastisch!

1  2  3  4  5

Editie speciaal voor kinderen van bestseller 'Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit'
    Autisme – dat is toch dat je heel snel lucifers kunt tellen? En dat je supersnel kunt uitrekenen dat 7 augustus 1984 op een dinsdag viel? Nou… nee. In dit boek vertellen Bianca Toeps en haar vrienden wat het betekent als je autisme hebt. Je leest bijvoorbeeld waarom Bianca altijd een petje draagt en niet tegen strakke kleren kan. En hoe Bianca zichzelf leerde lezen (en boos werd op haar juf, toen die dat niet geloofde). Of waarom zij zich soms een alien voelt in haar eigen omgeving. Dit boek is de kindereditie van de bestseller 'Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit', dat omarmd werd door de autistische community. Geïllustreerd door Roozeboos. Voor kinderen vanaf acht jaar.