Etters en letters - Frederick Deloddere RECENSIE

Recensie: Etters en letters - Frederick Deloddere

Etters en letters is geschreven voor kinderen vanaf tien jaar. Het verhaal gaat over Zaan, die wordt opgevoed door zijn verschrikkelijke tante Mekel en haar man als zijn ouders zijn overleden. Tante Mekel en meneer Mekel zijn beslist niet aardig, ze pesten Zaan en slaan hem geregeld. Zaan is blij wanneer hij naar school kan, maar hij maakt steeds meer schrijffouten. Hij is bang dat door iedere klap van meneer Mekel de letters in zijn hoofd nog verder door elkaar raken. Op een gegeven moment komen zijn schrijffouten tot leven, hopelijk brengt dat meer rust in het leven van Zaan.

De thematiek van Etters en letters is meer dan prima: faalangst, gepest worden, dyslexie, maar de uitwerking valt tegen. Je kan je afvragen of een kinderboek over een kind dat echt niet gelukkig is, een leuk kinderboek is. Zaan is niet gelukkig, degenen die de zorg voor hem hebben, pesten hem en mishandelen hem. Dat is niet oké. Zoals het ook niet oké is dat de volwassenen om Zaan heen, bijvoorbeeld de leerkracht op school, hem niet adequaat helpen en ondersteunen, noch met zijn leerproblemen, noch met de situatie waar hij thuis in verkeert. Gelukkig maakt Deloddere de pesters in het verhaal, tante en meneer Mekel die Zaans zelfvertrouwen voortdurend ondermijnen, op hun beurt ook behoorlijk belachelijk. Dat gebeurt door de manier waarop hij hen en hun gedrag beschrijft, hun uiterlijk in de illustraties ondersteunt dat.

De thematiek is belangrijk, er zijn nog altijd te veel kinderen die gepest worden. Kinderen die met dyslexie kampen, hebben hier ongetwijfeld ook last van. Het meest waardevolle deel van het boek is het deel waarin de schrijffouten van Zaan tot leven komen. Hij is gedwongen mee te doen aan een dictee en in iedere zin draait hij letters en lettergrepen om. Dit leidt tot, overigens mooie, nieuwe uitspraken en wezens en daar maken we in de betreffende hoofdstukken kennis mee. Kinderen leren uit deze hoofdstukken dat het niet erg is om anders te zijn, dat het niet erg is om fouten te maken.

Etters en letters leest vlot en makkelijk. Het boek bevat veel illustraties. De cover is in kleur uitgevoerd, maar in vrij matte kleuren. Als het jouw soort humor is, is het verhaal ongetwijfeld ook heel grappig. De benadering van de thematiek kan echter ook onprettig overkomen en dan is het verhaal ook ineens niet grappig meer. Je voelt wel heel veel medeleven voor Zaan, dat dan weer wel. Het is aan te raden om, als kinderen dit boek gelezen hebben, er daarna met ze over in gesprek te gaan: wat gebeurt er in het boek en wat vind je daarvan?

Etters en letters

1  2  3  4  5

Een grappig en brutaal boek over faalangst en dyslexie. Maar vooral over opkomen voor jezelf en je pesters afschrijven. Voor lettervreters vanaf 10 jaar.

GRBREEERGHUUURGHAABRRHAAHGRR
    Zo klinkt het tientallen keren per dag wanneer tante Mekel een dikke fluim oprakelt uit haar keelgat. Vies, hè? Met dat onmens moet de tienjarige Zaan samenleven sinds zijn ouders gestorven zijn. En het wordt nog erger. Er is ook die graatmagere kwast van een meneer Mekel, die Zaan af en toe een klap verkoopt. Vooral als Zaan een fout schrijft op school, is het raak. Zaan is er zeker van dat zijn letters met elke klap meer overhoopraken. Tot zijn schrijffouten plots tot leven komen. Krijgt hij dankzij hen zijn letters en zijn zelfvertrouwen weer op orde?