De laatste vlucht - Julie Clark RECENSIE

Recensie: De laatste vlucht - Julie Clark

Op de luchthaven ruilen twee vrouwen van instapkaart. Allebei hebben ze een goede reden om te willen verdwijnen. Claire probeert te ontsnappen aan de controle die haar man over haar uitoefent en het geweld dat daarmee gepaard gaat en Eva heeft dringend een nieuwe identiteit nodig.

De laatste vlucht is een thriller van Julie Clark. De Amerikaanse schrijfster schreef eerder het onvertaalde 'The ones we choose' over wetenschapper Paige Robson die ziet hoe moeilijk haar zoontje het heeft en tegelijkertijd geconfronteerd wordt met een geheim dat ze wil bewaren. Na deze roman, kiest ze nu voor een verhaal met meer spanning en ze doet dat behoorlijk goed. Een groot deel van De laatste vlucht speelt zich af op en rond het terrein van de universiteit van Berkeley, een omgeving waar ze zelf een tijdje werkte. Ze weet deze setting dan ook goed uit te buiten met duidelijke beschrijvingen. Zowel Eva als Claire brengt er de nodige tijd door en wordt er vooral geconfronteerd met zichzelf.

Personages Eva en Claire zijn twee uitersten. De rijk getrouwde Claire die haar eigen carrière heeft opgegeven voor haar man staat in scherp contrast tot de eigengereide Eva die niemand nodig denkt te hebben. Tegelijkertijd zijn ze allebei wanhopig op zoek naar een uitweg. Wanneer hun levens elkaar kruisen, doet zich die onverwachte mogelijkheid voor.

Julie Clark heeft ervoor gekozen het verhaal te vertellen vanuit twee perspectieven. Zowel Claire als Eva komt aan het woord en ze wisselen elkaar in een aangenaam tempo af. Clark kiest voor een opbouw aan de hand van de nodige flashbacks, waardoor de manier waarop hun levens verweven raken lang onduidelijk blijft. Ze bouwt er knap naar op. De laatste vlucht weet hierdoor al snel te intrigeren en net wanneer de lezer denkt alles te weten, geeft de auteur er nog een mooie twist aan. Waar het gemakkelijk is om sympathie voor Claire te voelen, is dat wat minder evident voor Eva. Toch weet ook dit personage uiteindelijk aan sympathie te winnen en kan er alleen maar geduimd worden voor een mooie afwikkeling.

De laatste vlucht is een fijn verhaal dat bijzonder vlot leest, eentje dat zelfs een page turner genoemd mag worden. Wat zich in eerste instantie aan lijkt te dienen als een soort spannende chicklit ontpopt zich immers tot een overtuigende thriller met een goed doordachte plot met een sterke psychologische drive. De onderhuidse spanning zorgt ervoor dat Julie Clark de lezer weet mee te sleuren in de vlucht van Eva en Claire.

De laatste vlucht

1  2  3  4  5

In De laatste vlucht van Julie Clark vlucht Claire van haar perfecte leven. Op het vliegveld ontmoet ze Eva, met wie ze besluit van vliegticket te wisselen. Voor de fans van Ruth Ware.

In De laatste vlucht van Julie Clark heeft Claire Cook ogenschijnlijk het perfecte leven. Ze is getrouwd met een politicus, woont in een prachtig huis in Manhattan en wordt omringd door luxe. Maar achter gesloten deuren is haar perfecte echtgenoot een licht ontvlambare hork, en met hulp van zijn personeel houdt hij Claire dag en nacht strak in de gaten. Wat hij desondanks niet weet is dat Claire al maandenlang haar ontsnapping aan het voorbereiden is. Op het vliegveld ontmoet ze Eva, die net als zij op de vlucht is. Ze besluiten van vliegtickets te wisselen: Claire neemt Eva's vlucht naar Oakland en Eva gaat naar Puerto Rico. Zo zetten ze hun achtervolgers even op het verkeerde been. Als Eva's vliegtuig neerstort beseft Claire dat dit haar kans is om helemaal opnieuw te beginnen – als Eva. Maar dat betekent ook dat ze Eva's problemen erft…