Six Stories - Mat Wesolowski RECENSIE

Recensie: Six Stories - Mat Wesolowski

Hoe word je populair op internet tegenwoordig? Je start natuurlijk een podcast. Scott King heeft zijn eigen serie waarin hij complexe misdaadzaken aan het licht brengt. Zijn oog is nu gevallen op de zaak van Tom Jeffries, een tiener die in de jaren '90 vermist is geraakt. Een aantal dagen wordt hij gevonden, en men denkt dat hij een ongeluk heeft gehad. Maar één vriendengroep kent de waarheid. King zet zes interviews op en wil zo tot de bodem van dit mysterie graven.

Mat Wesolowski zet een origineel concept neer met Six Stories. Het hele boek is opgedeeld in, verrassend genoeg, zes verhalen. Elk hoofdstuk licht een nieuwe tip van de sluier op. Helaas zorgt dit voor niet veel vaart, en het is lastig in het verhaal te komen. Pas halverwege, als de meeste opzetjes zijn geweest begin je wat interesse in het verhaal te krijgen. Maar als het balletje begint te rollen verandert het snel in een lawine. Een flinke plottwist zet je hele denken weer op het verkeerde been, en het blijft spannend tot de laatste pagina.

Wat wel prettig is, is hoe Wesolowski aangeeft wie er aan het woord is. Het is makkelijk het overzicht kwijt te raken, maar de opmaak van de pagina's zorgt voor een vloeiend verloop van elke podcast. Commentaar van de interviewer, en observaties passen hier naadloos binnen en geven het toch meer een 'boek-gevoel', in plaats van een script. Een valkuil waar Six Stories zo in had kunnen vallen, maar gelukkig vermijdt. Spreektaal zorgt dan juist wel weer voor de wat lossere manier van vertellen. Wesolowski schrijft zoals een podcast host zou praten.

De verschillende personen die geïnterviewd worden zijn ook op een fijne manier opgezet. Je merkt het verschil tussen de persoonlijkheden, wat moeilijk is als je bijna niets anders hebt dan dialoog om mee te werken. Maar Six Stories zet daadwerkelijk verschillende karakters neer in hun manier van praten en hoe zij het mysterie hebben meegemaakt. Het gooit nog meer zand in je ogen wat betreft het plot, maar maakt het daardoor juist interessanter.

Is Six Stories de vernieuwer? Baanbrekend materiaal waar de literaire wereld mee zal veranderen? Nee. Maar het is wel verfrissend. Een concept dat niet vaak gebruikt zal worden, maar in de juiste handen zeker een fantastisch medium kan zijn. Een origineel verhaal met meer tempo in het begin had Six Stories nog bloedstollender kunnen maken. Wellicht een opzet voor deel twee, Twelve Stories?

Recensie: Six Stories - Mat Wesolowski

Six Stories 1 - Six stories

1  2  3  4  5