Alles voor op de boterham - Zippora Wiese RECENSIE

Recensie: Alles voor op de boterham - Zippora Wiese

Het kookboek Alles voor op de boterham is geschreven door Zippora Wiese. Het boek bevat enorm veel recepten voor beleg op de boterham of een smeersel op een stokbroodje. Het kookboek is ingedeeld in 11 hoofdstukken, de hoofdstukken variëren van hartig tot zoet beleg. Zo is er een hoofdstuk fruitcurds en go nuts te vinden. De inhoudsopgave is zeer uitgebreid, elk recept wordt hierin genoemd. Dit is aan de ene kant handig zodat je direct ziet wat je per hoofdstuk kan verwachten, maar aan de andere kant is het ook wat druk op deze pagina's.

Voordat het eerste hoofdstuk Honing begint wordt er een uitleg gegeven over 'Hoe gebruik je dit boek? Hierin wordt aangegeven dat er veel aandacht uit gaat naar het keukengereedschap, het reinigen van materialen en de werkruimte. Hierna wordt er onder het kopje meten is weten als tip meegegeven dat je wel wat speelruimte hebt met de hoeveelheden van een ingrediënt, maar dat je niet te veel risico's moet nemen. Daarnaast begint elk hoofdstuk met basistechnieken, hierin wordt verteld welk keukengereedschap je nodig hebt, hoelang een product na bereiding houdbaar is of andere tips.

Na een goede basis kan je echt beginnen met het maken van het broodbeleg en dat is werkelijk een feestje! beleg is enorm divers, zo vind je een recept voor kokosnootcurd, maar ook voor witte chocoladepasta met pistache en rodewijnjam. Naast het beleg vind je ook recepten voor speciale mosterd en boter. Hierbij kan je dan denken aan citroenmosterd met geroosterde knoflook of kaneelboter. Je kijkt je ogen uit als je leest wat je eigenlijk best gemakkelijk zelf kunt maken, denk bijvoorbeeld aan smeerkaas. De ingrediënten en bereiding zijn simpel te krijgen en het is simpel te maken. Er zitten ook wat meer ingewikkelde recepten tussen, maar deze afwisseling is juist erg leuk.

Na het vele thuiswerken ben je je standaard lunch misschien wel een keer zat. In dit boek vind je genoeg inspiratie om weken achter elkaar elke dag iets anders op brood te eten. Er wordt duidelijk aangegeven hoeveel gram of potjes je van het beleg krijgt na bereiding. De recepten zijn overzichtelijk ingedeeld, boven het recept worden de ingrediënten aangegeven en hieronder volgt de bereiding stap voor stap.

Ham-preisalade

De ham-preisalade ken je wel uit de winkel, maar bij het lezen van de ingrediëntenlijst zag deze er toch totaal anders uit dan die je in de winkel vindt. Dat was voor mij de reden om de salade te gaan maken. De salade is lekker maar de verhoudingen lijken niet helemaal te kloppen. Er zitten erg veel hamblokjes in in verhouding met de rest van de ingrediënten. De smaak is ook een stuk pittiger en scherper dan ik had verwacht. Er wordt gewerkt met rauwe prei en ui en daarnaast wordt er ook nog wat mosterd aan toegevoegd. In de salade gaat ook een hard gekookt ei, maar deze proef je eigenlijk niet echt terug. Het maken van de salade is erg leuk om te doen. De salade was lekker, maar ik zal hem niet heel snel een tweede keer maken. Mocht je wel van de pittigheid van de rauwe prei en ui houden, dan is deze salade wel erg geschikt voor op de boterham of bij de borrel op een stokbroodje.

Kruidenboter met zongedroogde tomaatjes

Ik vond het ook leuk om een smeersel voor op het stokbrood te maken en te proberen. Wat mij in dit recept aantrok was dat deze boter een combinatie is van kruidenboter en zongedroogde tomaat boter. Je ziet beide wel los van elkaar, maar ik had het nooit samen gezien of geproefd. Ik was dus wel nieuwsgierig naar de smaak hiervan. De smaak beviel absoluut, dit is een kruidenboter die je echt vaker zal gaan maken voor op een borrelplank. Je proeft de zongedroogde tomaat duidelijk maar niet te overheersend en de kruiden proef je ook voldoende. Het is dus een mooie zachte boter die ook niet te zout is. Het fijne aan dit recept is, is dat je het kan aanpassen aan de hoeveelheid die je nodig hebt. Het recept is voor 250 gram boter, dit is een heel pakje boter. Als je met minder mensen bent, deel je alle ingrediënten door twee.

Het kookboek Alles voor op de boterham verdient 5 hartjes. Het is een boek met zoveel verrassende recepten van beleg en smeersels dat je je blijft verbazen. Wanneer je je standaard lunch van een boterham met kaas zat bent, is dit boek zeker een aanrader. Maar ook als je geen kant en klare producten in de winkel wil kopen en je de producten zelf wil maken is dit het boek dat je in huis moet hebben.

Alles voor op de boterham

1  2  3  4  5

Broodbeleg is zoveel meer dan een plak kaas of ham.