Max Einstein redt de toekomst - James Patterson RECENSIE

Recensie: Max Einstein redt de toekomst - James Patterson

Max Einstein is een jong genie en ze is de leider van een groep jonge bollebozen die zichzelf IDVM noemen, het Instituut van Degenen die het Verschil Maken. Ze proberen samen oplossingen te vinden voor bestaande wereldproblemen. Daarbij worden ze flink tegengewerkt door de Corp, een groep machtige mensen waarvoor geld de belangrijkste drijfveer is. Max wordt op de hielen gezeten door de Corp, en dat terwijl ze het gevoel heeft dichter bij het geheim rond haar afkomst te komen. Zal ze het redden om alle ballen in de lucht te houden?

Want daar komt het wel op neer in Max Einstein redt de toekomst, ballen in de lucht houden zonder er eentje te laten vallen want dat kan desastreuse gevolgen hebben. Max Einstein krijgt erg veel op haar bord in dit boek. Een wereldprobleem oplossen, niet ontvoerd proberen worden door de handlagers van de Corp en ondertussen ook nog nadenken over waar ze vandaan komt. Het lijkt erg veel voor één boek, maar toch is het geheel mooi in balans en levert het op deze manier een heel snel en actief verhaal op. Max Einstein redt de toekomst klinkt als titel groots en dat past perfect bij de inhoud.

Of je nu wel of geen fan bent van James Patterson en zijn manier van werken, het moet gezegd worden dat hij er wel in slaagt om talentvolle co-auteurs op te sporen en ze de kans te geven boeken te publiceren. Chris Grabenstein is in het geval van Max Einstein redt de toekomst de gelukkige om zijn naam te mogen binnen aan miljonair Patterson en de samenwerking kan op zijn minst succesvol worden genoemd. De stijl van beide auteurs is perfect voor jonge lezers die houden van een verhaal dat nergens verslapt en genoeg uitdagingen biedt. De doelgroep zijn de tien- tot twaalfjarigen, maar dit boek zal een breder publiek boeien. Ook oudere lezers kunnen zich hier nog in vastbijten, want de zinsconstructies en het woordgebruik zijn vrij leeftijdsonafhankelijk en voelen tijdloos aan. Af en toe kom je van die boeken tegen die prima gelezen kunnen worden door een geoefende tienjarige, maar die ook een veertienjarige of zelfs een volwassene niet zullen vervelen.

Max Einstein is een uiterst interessant hoofdpersonage. Ze is slim, maar heeft het hart op de juiste plaats. Ze is natuurlijk een wees die allerlei grote avonturen beleeft, maar dat is geen belemmering voor de jeugd om zich met Max te kunnen identificeren.  Ze praat met Einstein in haar hoofd en dat is om twee redenen erg leuk. Ten eerste leert de jeugd op deze manier wat meer over deze geniale wetenschapper, want het praten gebeurt in de vorm van quotes die ooit uitgesproken zijn door Einstein. En ten tweede toont het de onzekerheden van Max en geeft het inzicht in hoe zij zich telkens weer weet op te laden en positief blijft denken. Twee belangrijke eigenschappen die je heel ver kunnen brengen in het leven.

Max Einstein redt de toekomst is een geslaagde samenwerking tussen James Patterson en Chris Grabenstein. De auteurs hebben hun verbeelding losgelaten en een avontuurlijk, maar toch realistisch aanvoelend verhaal geschreven in een prettige stijl. Alhoewel de personages af en toe verzeild geraken in 'bovennatuurlijke' gebeurtenissen, blijft het geheel toch geloofwaardig genoeg en nodigt het uit tot meer. Heb je voorgaande delen niet gelezen dan is dat helemaal geen ramp, want dit derde deel in de serie rond Max Einstein kan ook prima als standalone gelezen worden.

Max Einstein 3 - Max Einstein redt de toekomst

1  2  3  4  5

Het derde deel van de spannende reeks vol humor en wetenschappelijke weetjes. Een New York Times-bestseller voor ondernemers met een visie vanaf 11 jaar. De slimme Max Einstein en haar team van bollebozen richten zich op een nieuwe taak: de hongersnood de wereld uit helpen, te beginnen in de Verenigde Staten. Maar het zit Max niet mee. De Corp, de criminele organisatie die de wereldverbeteraars een halt wil toeroepen, stuurt de meedogenloze kleerkast Von Hinkel achter haar aan. Bovendien is het alsof iemand uit haar directe omgeving haar het leven zuur probeert te maken. En zal Max eindelijk meer over haar ouders te weten komen?