Een mooie vreemde ontdekking - Hank Green RECENSIE

Recensie: Een mooie vreemde ontdekking - Hank Green

Maanden na het verdwijnen van April May en de Carls, de buitenaardse robots die overal ter wereld plotseling opdoken, proberen April's vrienden nog steeds de draad van hun leven weer op te pakken. Maar wat is dat leven? Is dat doorgaan met wat ze deden vóór de Carls verschenen? Of is dat blijven zoeken naar April, omdat ze misschien nog ergens is? Als er plots allemaal vreemde dingen gebeuren, moeten de vrienden wel in actie komen.

Een mooie vreemde ontdekking is het vervolg op Een zeer opmerkelijk verschijnsel en gaat verder waar het vorige boek eindigde. Hank Green verwacht dat de lezers van Een mooie vreemde ontdekking het eerste deel hebben gelezen en dat betekent dat het verhaal niet makkelijk te volgen is als je dat niet hebt gedaan. Wees je daar goed van bewust als je ervoor kiest om dit boek als standalone te lezen. Het kan wel, maar je mist toch een stuk van de informatie, wat het lezen in het begin erg taai maakt.

De personages Maya, Miranda en Andy komen om beurten aan het woord en geven een inkijk in hun leven na de verdwijning van April. Ze zijn uit elkaar gevallen, maar worden door een reeks bijzondere gebeurtenissen weer bijeengebracht. De vondst van 'Het boek van goede tijden' door Andy is een kernmoment in het begin van Een mooie vreemde ontdekking. Van daaruit zuigen de bizarre voorvallen je steeds verder het boek in. Je hebt een flinke portie verbeelding nodig om alles te kunnen verwerken en niet alleen dat. Je moet ook openstaan voor een groter iets, een entiteit die alle verbeelding te boven gaat.

Hank Green is een rasechte verhalenverteller. Dat komt tot uiting in de manier waarop hij de lezer bij de lurven grijpt vanaf de eerste bladzijde, om nooit meer los te laten. Er zit een goede cadans in de zinnen en het is een plezier om de hoofdstukken te lezen. Er komt veel ongrijpbare informatie op je af, maar die is verpakt in gestructureerde zinnen die hapklare brokken vormen en waardoor je niet overhaast wordt om alles te begrijpen. Green is niet overduidelijk grappig, maar tussen de regels door krijg je wel een zweem van humor mee. Het is een snuifje ironie hier en een beetje sarcasme daar, en dat maakt het geheel erg smakelijk.

De conversaties die Green opneemt in zijn interacties tussen de personages voelen ongedwongen aan en zouden zo uit het echte leven gegrepen kunnen zijn, ware het niet dat de onderwerpen waar de personages het over hebben daar niet volledig mee in overeenstemming zijn, maar dat is weer een ander aspect. De gedachten van de personages voelen op hun beurt ook erg geloofwaardig aan en zorgen ervoor dat Maya, Miranda en Andy echt tot leven komen voor de lezer. Het is geen psychologische roman en de personages worden niet tot op het bot geanalyseerd, maar er wordt wel gewerkt rond het thema 'identiteit' en hoe je je eigen identiteit kan vinden in een veranderende wereld. Wat maakt dat jij jij bent?

Een mooie vreemde ontdekking is een plezier om te lezen. Je moet wel enige affiniteit hebben met science fiction, maar Hank Green verwerkt dit wel in een wereld zoals wij die kennen. Door zijn eigen achtergrond, als Youtube-fenomeen, is het aandeel van social media erg groot in het verhaal. De gevaren van verslaving eraan en de invloed die het heeft op ons leven komen ruimschoots aan bod. Toch is Green nergens belerend en switcht hij vlot van werkelijkheid naar fantasie. Hij houdt de lay-out ook spannend door het gebruik van posts en berichten tussen de doorlopende tekst. Ga eerst Een zeer opmerkelijk verschijnsel lezen en dan wil je vanzelf door met Een mooie vreemde ontdekking. Absoluut een aanrader.

Een mooie vreemde ontdekking

1  2  3  4  5

De briljante nieuwe roman van YouTube-fenomeen Hank Green

Studente April May zag ze als eerste: de geheimzinnige robots die plotseling in steden over de hele wereld verschenen. April gaf ze een naam, de Carls, en werd wereldberoemd met het fi lmpje dat ze van de New Yorkse Carl maakte. Het leek erop dat de Carls de wereld zouden veranderen, maar even plotseling als ze verschenen verdwenen ze ook weer. Net als April: alles wees erop dat ze bij een aanslag was omgekomen.

Maanden later proberen Aprils vrienden de draad weer op te pakken. Maar dan beginnen ze vreemde aanwijzingen te vinden in mysterieuze boeken die steeds onverwacht op hun pad komen. Wat nog vreemder is: de teksten
    lijken wel van April te komen…