Zomer voor altijd - Jenny Han RECENSIE

Recensie: Zomer voor altijd - Jenny Han

In het vorige boek van de trilogie, Een zomer zonder jou, gaf Conrad Jeremiah groen licht om voor Belly te gaan en in Zomer voor altijd zijn ze twee jaar verder. Jeremiah en Belly zijn een setje en zijn aan dezelfde universiteit gaan studeren. Belly is tevreden met hoe het gaat, totdat ze achter een geheim van Jeremiah komt. Dit zet hun relatie onder druk en zorgt ervoor dat Belly weer gaat twijfelen. Wil ze wel verder met Jeremiah? Of heeft ze toch nog gevoelens voor Conrad?

Zomer voor altijd is het laatste deel in de zomertrilogie van Jenny Han. Dit deel speelt zich twee jaar na Een zomer zonder jou af. Net als de vorige boeken leest dit boek ook weer heel vlot, Jenny's schrijfstijl zorgt ervoor dat je door het boek heen vliegt. Maar het is wel wat herhaling van de vorige boeken. Belly lijkt in het begin voor Jeremiah gekozen te hebben, maar gaat daar door de gebeurtenissen in dit boek aan twijfelen. Vooral als ze weer wat tijd doorbrengt met Conrad. Dit is een terugkerend aspect in deze trilogie, dus je moet als lezer van een driehoeksverhouding houden, dan is deze serie zeker een aanrader!

Waar in de vorige boeken de vriendschap met Taylor niet goed naar voren kwam, was het in dit boek duidelijk hoe belangrijk Taylor voor Belly is. Ze hielp haar en was de vriendin die Belly nodig heeft, in plaats van de onsympathieke vriendin als in het vorige boek. Fijn dat Jenny Han Taylor als personage en hun vriendschap wat verder heeft uitgewerkt. Daarentegen was Belly in Zomer voor altijd wat minder leuk en wat oppervlakkig. De manier waarop ze met de broers omging in dit boek voelde niet goed. Ook Jeremiah was niet meer de personage zoals we hem kennen uit de vorige twee boeken. En hun relatie kwam wat onrealistisch over, Belly is in dit boek volwassen, maar afgaande op hun relatie en haar gedrag zou je dat niet zeggen. Verder blijft Conrad in dit boek nog steeds wat mysterieus. Maar omdat Zomer voor altijd niet alleen vanuit Belly's perspectief maar ook vanuit die van Conrad is geschreven, kom je in dit boek wel Conrad's kant van het verhaal te weten. Iets wat je als lezer eigenlijk al wel vermoedde, maar toch leuk is om ook te lezen.

Wat je van tevoren al weet is dat Belly moet gaan kiezen tussen de broers en er dus altijd één alleen en met een gebroken hart achter blijft. Je hebt als lezer wel een idee wie ze gaat kiezen, maar Jenny Han heeft het zo geschreven dat het toch nog beide kanten op kan gaan. Het einde is wat cliché, maar wel passend voor deze trilogie.

In Zomer voor altijd nemen we afscheid van Belly, Conrad en Jeremiah en hun zomers in het vakantiehuis in Cousins beach. Het is een leuke, maar ook hartverscheurende trilogie, waarin je een kijkje krijgt in de zomers van de personages.

Recensie: Zomer voor altijd - Jenny Han

Zomer voor altijd

Jenny Han

14 juni 2021

ISBN 9789048858910
    Uitgever Moon
    256 pagina's

Moon

Young Adult

1  2  3  4  5

Het laatste deel van een zwoele, zomerse trilogie door bestsellerauteur Jenny Han

Twee jaar geleden vertelde Conrad Belly dat ze voor Jeremiah moest kiezen. Sindsdien zijn zij en Jeremiah onafscheidelijk en gaan ze zelfs naar dezelfde universiteit. Alles lijkt perfect. Alleen is hun relatie niet zo fantastisch als Belly had gehoopt. En als Jeremiah de grootste fout maakt die een jongen kan maken, wordt Belly gedwongen om haar gevoelens voor de twee grote liefdes in haar leven onder de loep te nemen en te beslissen waar haar hart echt ligt. Heeft ze wel een toekomst met Jeremiah? En heeft ze Conrad eigenlijk ooit echt los kunnen laten?

De tijd is aangebroken voor Belly om voor eens en altijd te beslissen aan wie haar hart toebehoort.

• Slag of stoot - Meghan Quinn