Ganbatte - Francesc Miralles & Héctor García  RECENSIE

Recensie: Ganbatte - Francesc Miralles & Héctor García

Na het wereldwijde succes van Ikigai hebben Francesc Miralles en Héctor García meer boeken geschreven die spirituele geheimen uit het Japanse dagelijkse leven onthullen. Na onder andere Shinrin- yoku en Ichigo-ichie is het nu tijd voor Ganbatte: de Japanse kunst van de wilskracht.

Ganbatte bevat vijftig bondige hoofdstukken, maar het boek is allesbehalve beknopt te noemen. Het fenomeen ganbatte zelf is eigenlijk niet zo heel interessant. Vrij vertaald betekent het 'doe je best', 'geef nooit op', 'ga zo door'. Het concept wordt ruimschoots uitgelegd en door middel van talrijke voorbeelden lichten Miralles en García toe hoe deze Japanse wilskracht in het dagelijks leven toegepast kan worden. De auteurs richten zich voornamelijk op voorbeelden uit hun eigen vak en die zijn vanzelfsprekend niet voor iedereen van toepassing. Met een beetje inlevingvermogen kunnen deze ideeën echter gemakkelijk worden gebruikt in de alledaagse gebruiken van een ieder.

'Als je het doorzettingsvermogen en de veerkracht van Japanners gebruikt in je dagelijks leven, wordt wat moeilijk was gemakkelijk, en wat onmogelijk leek mogelijk.'

De auteurs maken regelmatig een vergelijking met de Westerse cultuur. Omdat Nederlanders goed bekend zijn met deze drukke levensstijl, wordt het inlevingsvermogen hiermee geprikkeld en is het niet lastig de valkuilen van je eigen leven te herkennen. In Ganbatte worden verschillen tussen de Japanse en Westerse cultuur genoemd en dit onthult een aantal flinke contrasten. Het grappige is dat het slechts subtiele verschillen in de mentaliteit zijn. Zo zeggen Westerse mensen 'veel succes' om iemand ergens voor aan te moedigen, terwijl Japanners dus 'ganbatte' zeggen. Het gebruik van onze cultuur gaat uit van geluk en is dus afhankelijk van externe factoren, terwijl ganbatte juist beroep doet op eigen kracht en dus de mogelijkheden van de mens. Je zou het ook wel kunnen zien dat wij vooral gericht zijn op het resultaat en de Japanners op het proces. Incidenteel is het dus een behoorlijk confronterend boek.

Japanse legendes sieren het boek. Niet alleen worden verhalen uitgelegd in de toon van het boek; ook worden bekende werken uitgelicht. Een van 's werelds meest symbolische kunstwerken is De grote golf bij Kanagawa van kunstenaar Hokusai. Het schilderij wordt ontleed door middel van verschillende filosofische gedachten en natuurlijk leggen de auteurs uit op welke manier ganbatte hierbij van toepassing is. Zo gaan ze ook te werk bij een aantal volksverhalen, zen-verhalen, huisdieren en andere filosofische methodes. De uitleg hiervan verrijkt het boek en biedt tevens weer mogelijkheden om te kunnen relativeren op je eigen leven.

Ganbatte is uitermate geschikt voor de drukke en/of chaotische persoon die wat meer rust in zijn of haar leven zoekt. De voorbeelden zijn confronterend, maar tegelijkertijd inspirerend en ze leveren een bruikbaar materiaal om ganbatte eenvoudig in een dagelijks patroon toe te passen waardoor het boek geschikt wordt voor iedereen. Leef je leven op jouw manier; ganbatte!

Ganbatte

1  2  3  4  5

Van de auteurs van Ikigai en Vind je ikigai

Ganbatte: Doe je best en geef niet op

In plaats van iemand succes te wensen, zeggen ze in Japan ganbatte, wat zoveel betekent als: ‘Doe je best en geef niet op.’ Succes is voor een groot deel afhankelijk van geluk hebben, ganbatte gaat juist uit van je eigen kracht. De filosofische boodschap die erachter ligt, is: ‘Doe je best in alles wat je doet en als de dingen niet gaan zoals je hoopte, maakt dat niet uit, want je weet dat je er alles aan hebt gedaan.’ García en Miralles hebben sinds hun bestseller Ikigai nog meer inzicht gekregen in de gebruiken van Japanners, en deze onontdekte filosofie helpt je om ambitieuze doelen te bereiken. Ze laten zien hoe je kunt denken als een marathonloper: jezelf positief toespreken, korte- en langetermijndoelen stellen, fysiek en mentaal ontspannen blijven, obstakels en hoe die te overwinnen visualiseren, je concentreren en je niet laten afleiden van het einddoel.

Ganbatte bestaat uit vijftig korte hoofdstukken waarin het concept uitgebreid wordt uitgelegd met voorbeelden en gezegdes uit Japan, het Westen en het boeddhisme. Ook geven de Ikigai-auteurs tips hoe je ganbatte in je eigen leven kunt toepassen. Zet door, ook al lijkt het onmogelijk. Doe je best!