Waarom de maan verdwijnt - Martine Letterie & Rick de Haas RECENSIE

Recensie: Waarom de maan verdwijnt - Martine Letterie & Rick de Haas

Het is 1942 en het is oorlog. Lotti woont met haar ouders in Nederlands-Indië en ze zijn niet langer veilig. Als haar vader in de gevangenis zit, moeten ook Lotti en haar moeder al snel verhuizen naar een plek waar alle Nederlanders bij elkaar zitten. Lotti raakt alles kwijt: haar huis, haar hondje... Maar de mooie verhalen die haar baboe (kindermeisje) haar altijd vertelde, die raakt ze niet kwijt. Die zitten voor altijd in haar hoofd en geven haar de kracht en de fantasie om te overleven.

In Waarom de maan verdwijnt maak je kennis met Lotti, een Nederlands meisje in Nederlands-Indië. Hierdoor wordt de Tweede Wereld oorlog vanuit een ander perspectief bekeken. Martine Letterie heeft het boek verdeeld in vijf delen: 'oorlog ver weg', 'de oorlog dichterbij', 'van het ene kamp naar het andere', 'vrij?' en 'naar Nederland'. Hierdoor krijg je een heel compleet beeld vanuit Lotti haar perspectief.  De verhalen over Lotti worden afgewisseld met Indische sprookjes / fabels. Deze komen gedurende het verhaal steeds weer terug, ook de titel is gebaseerd op één van deze fabels.

De gebeurtenissen in Waarom de maan verdwijnt gaan vooral over Lotti en de invloed die ze op Lotti en haar familie hebben. Hoewel de gebeurtenissen voornamelijk over Lottie gaan, blijft het verhaal soms een beetje oppervlakkig en gaat het verhaal niet heel diep op de emoties in. Je kunt zeker merken dat het boek gebaseerd is op verhalen van mensen die deze periode hebben meegemaakt. Dit merk je aan de schrijfwijze van Martine Letterie: bepaalde dingen in het boek zijn zo beeldend, dat ze alleen maar door iemand verteld kunnen zijn die het heeft meegemaakt. Daarnaast bevat het boek diverse Javaanse woorden, deze kun je opzoeken in de verklarende woordenlijst die achterin het boek staat.

Waarom de maan verdwijnt is als voorleesboek geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar. Hoewel het boek over een heftig onderwerp gaat, heeft Martine Letterie dit niet zo beschreven. Door haar taalgebruik is het boek heel geschikt voor jongere kinderen, de heftige gebeurtenissen beschrijft Martine op een mooie manier, zodat het voor kinderen minder heftig overkomt. Als leesboek is het boek geschikt voor iets oudere kinderen: het boek bevat lange zinnen en erg kleine letters. Tenslotte bevat het boek prachtige illustraties van Rick de Haas. Ontzettend knap hoe Rick de Haas de emotie over kan brengen in zijn illustraties.

Waarom de maan verdwijnt is een bijzonder verhaal, waarvan je zeker onder de indruk bent en wat je nog lang bij blijft. Martine Letterie heeft een origineel onderwerp gekozen, ze vertelt met veel kennis over een minder bekende periode uit onze geschiedenis. Het verhaal stopt niet als de Tweede Wereldoorlog is afgelopen. Ook in Nederland heef Lotti nog een heftige tijd voor de boeg. Een prachtig boek over een periode in onze geschiedenis die niet vergeten mag worden!

Waarom de maan verdwijnt

1  2  3  4  5

Hoe de kracht van fantasie je helpt te overleven in in een kamp tijdens de oorlog. 7+, prachtig rijk geïllustreerd. Van de makers van Kinderen met een ster en Verboden te vliegen.

1942. Het is oorlog. Lotti en haar moeder zijn niet langer veilig. Lotti raakt alles kwijt: haar huis, haar hondje. Maar de mooie verhalen van haar baboe kan niemand haar afpakken. Die zitten voor altijd in haar hoofd en geven haar de kracht en de fantasie om te overleven.

Mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt vertelden hun verhaal aan Martine Letterie. Daarop baseerde ze dit boek.

Eerder maakten Martine Letterie en Rick de Haas Kinderen met een ster, dat werd bekroond met een Zilveren Griffel, en Verboden te vliegen, dat werd bekroond met de Thea Beckmanprijs 2020