Noordkaap - Nathalie Pagie RECENSIE

Recensie: Noordkaap - Nathalie Pagie

Als het levenloze lichaam wordt gevonden van een onbekende man is direct het meest noordelijke gedeelte van Noorwegen is rep en roer. Niemand begrijpt er iets van en lang is het gissen naar de identiteit en herkomst van het lichaam. Er blijkt zich echter in dezelfde regio een wetenschappelijk experiment te hebben afgespeeld met maar liefst tien topcriminelen als onderwerp. De link is gelegd en het onderzoek naar de waarheid brengt gevaarlijke escapades teweeg.

Thrillerauteur Nathalie Pagie hoort met Noordkaap absoluut bovenaan de lijst met beste thrillers van eigen bodem. Vanaf de eerste bladzijde week Nathalie Pagie de lezer mee te trekken in een bizar verhaal vol met ethische dilemma's. De spanning is direct voelbaar en wisselt af met interessante dialogen tussen de zorgvuldig uitgewerkte maar complexe karakters. Als lezer ben je direct geboeid en is het bijna onmogelijk om niet door te lezen, je weet direct dat dit een interessant boek gaat worden.

De dynamiek in de onderzoeksgroep staat vanaf dag één als een huis. Als blijkt dat er informatie achtergehouden wordt die allesbepalend kan zijn voor het verloop van het experiment worden de kaarten onderling opnieuw geschut. Sociale aspecten als groepsvorming en onderling vertrouwen doen de groep al vrij snel wankelen, waardoor een extra factor van spanning toegevoegd wordt. Als lezer vraag je je direct af of dit wel goed gaat aflopen, want als je ergers ter wereld je groep nodig hebt is het wel op een verlaten stuk Noorwegen met gevaarlijke criminelen met maar geringe beveiliging.

Als lezer wordt je lange tijd in het ongewisse gelaten over de daadwerkelijke bedoeling van het experiment. Dit is een trigger om door te lezen, al zou de informatie wel iets eerder gegeven mogen worden. Voor lezers die niet van speculeren houden zou dit frustrerend kunnen zijn en een reden om het boek langdradig te vinden. De informatie wordt gefaseerd gegeven, Nathalie Pagie probeert op die manier de lezer te binden aan het verhaal.

Nathalie Pagie kiest er in Noordkaap voor om, zoals we van haar gewend zijn, op een laagdrempelige manier met behulp van een intrigerend onderwerp een spannende thriller te schrijven. Een wetenschappelijk experiment klinkt ingewikkeld maar wordt door de schrijfstijl begrijpelijk voor eenieder. De hoofdstukken zijn kort en lenen zich daarom uitstekend voor korte leessessies, al nodigt het verhaal keer op keer uit om door te lezen.

Met Noordkaap zet Nathalie Pagie zich wederom op de kaart als geweldenaar in het thrillergenre. Een interessant boek met een thema die boeit, spannende gebeurtenissen afgewisseld met krachtige dialogen. Een absolute pageturner.

Recensie: Noordkaap - Nathalie Pagie

Noordkaap

1  2  3  4  5

Pagie is tweevoudig winnaar van de ThrillZone Award voor Beste Nederlandstalige Thriller

Als het bevroren lijk van een man wordt gevonden in Hammerfest, Noorwegen, staat de politie voor een raadsel. Niemand weet wie hij is en in het lichaam worden sporen aangetroffen van een stof die in Europa niet voorkomt. Het gaat om ibogaïne, een extract uit de wortels van een plant uit West-Afrika. Zodra hoogleraar Aage Haugen dit hoort, gaan bij hem de alarmbellen af. Hij heeft ooit onderzoek gedaan in West-Afrika en kent de risico’s van de stof maar al te goed.

Haugen gaat op onderzoek uit en belandt op de ijskoude Noordkaap, waar in het diepste geheim een wetenschappelijk experiment plaatsvindt, met tien topcriminelen in de hoofdrol.