Onder de golven - Linda Doelemans RECENSIE

Recensie: Onder de golven - Linda Doelemans

Als wij op het strand zijn, bijvoorbeeld bij Hoek van Holland, zien we zover we kunnen kijken alleen maar zee. Maar heel vroeger was daar land, een land waar onze voorouders misschien wel hebben geleefd. In Onder de golven vertelt Linda Doelemans over de geschiedenis van de Noordzee en Doggerland, dat hoe wetenschappers het land dat daar vroeger was hebben genoemd.

Linda Doelemans is archeoloog en kinderboekenschrijver. In Onder de golven combineert zij haar kennis en vaardigheden. Het verhaal begint met een inleidend, aansprekend hoofdstuk waarin Linda Doelemans vertelt wat er is gevonden en hoe de wetenschap naar Doggerland is ontstaan. Daarna gaat elke hoofdstuk over een bepaalde periode, bijvoorbeeld 1 miljoen tot 450.000 jaar geleden. In elk hoofdstuk wordt verteld wat er is gebeurd met Doggerland. Dan gaat het om de grootte van het land, over het klimaat en de dieren en mensen die er leefde.

Onder de golven is een heel begrijpelijk verhaal. Hoewel de informatie soms moeilijk te begrijpen is, legt Linda Doelemans alles uit. Er worden zo min mogelijk moeilijke woorden gebruikt en begrippen zijn dik gedrukt en achterin het boek extra uitgelegd. Samen met de illustraties van Djenné Fila spreekt het verhaal tot de verbeelding van de jonge lezer. In het begin worden veel plaatsnamen genoemd en ook de ligging van Doggerland wordt vaak besproken. Linda Doelemans en Djenné Fila hebben hier echter een hele fijne oplossing voor. Bij alle hoofdstukken is een kaart toegevoegd en in de inhoudsopgave is gemakkelijk te vinden waar elke kaart die hoort bij dat specifieke hoofdstuk is te vinden.

Hoewel er geen leeftijdsindicatie is gegeven, is het boek vooral geschikt voor de oudere jonge lezers (10+). Onder de golven is begrijpelijk geschreven, maar Linda Doelemans gaat behoorlijk diep de theorie in. Hierdoor zal het verhaal niet voor iedereen even aantrekkelijk zijn. Na elk blok theorie volgt een fictief verhaaltje van mensen die mogelijk in die tijd hebben geleefd. Alle personages zijn jong en zullen daarom de jonge lezer aanspreken. Het lastige is echter dat de verhalen niet over dezelfde personen gaan. Dat kan natuurlijk ook niet, want er zit veel tijd tussen de verschillende hoofdstukken. Maar omdat het elke keer over een nieuwe hoofdpersoon gaat, kost het tijd om in deze korte verhaaltjes te komen en is er weinig ruimte om een band met de karakters op te bouwen. Deze verhaaltjes lezen dan ook meer als een impressie. Het voordeel is dat deze impressies de theorie, die daarvoor is besproken, levend maken.

Kortom, Onder de golven is een leuk, informatief boek voor de jonge lezer die geïnteresseerd is in geschiedenis/aardrijkskunde en met name de ontwikkeling van de mens. Het unieke van Onder de golven is dat het echt gericht is op de Nederlandse kust. Daardoor is het heel aansprekend. Samen met de indrukwekkende illustraties van Djenné Fila en de korte verhaaltjes komt het verhaal echt tot leven. Het laatste hoofdstuk is een mooie bijdrage, waarin Linda Doelemans handvatten biedt om zelf op onderzoek te gaan.

Onder de golven

1  2  3  4  5

Iedereen kent de Noordzee. Als de zon schijnt, gaan we massaal naar de stranden en nemen een duik in de golven. In de winter of als het stormt, gaan we uitwaaien aan zee. We gaan erheen om te rennen of te vliegeren en we varen eroverheen als we naar Engeland gaan. Maar dat is niet altijd zo geweest. Honderdduizenden jaren geleden was er al wel een Noordzee, maar tussen het Europese vasteland en Groot-Brittannië lag een brede strook land: Doggerland. Het was een rijk gebied, waar jager-visser-verzamelaars alles hadden wat hun hartje begeerden. Dit is het verhaal over het veranderende landschap van Doggerland. Door het non-fictieverhaal heen worden korte fictieverhalen geregen van mensen die mogelijk het Doggerland bewoonden.