De kliniek - Martine Kamphuis RECENSIE

Recensie: De kliniek - Martine Kamphuis

De pas afgestudeerde arts Sanne Molenaar neemt een job aan in een tbs-kliniek. Haar vriend is het niet eens met die keuze en laat dat ook blijken. Terwijl Sanne op persoonlijk vlak af te rekenen krijgt met een aantal problemen, loopt het ook op haar werk niet helemaal zoals het moet. Tussen de collega's onderling is er nogal wat wrevel en op de begeleiding van de patiënten valt wel wat aan te merken. Gaandeweg ontdekt Sanne een geheim dat haar leven in gevaar brengt.

De kliniek is de nieuwe thriller van Martine Kamphuis. Het verhaal speelt zich af in een setting waarmee de auteur beroepsmatig erg vertrouwd is. Kamphuis is immers zelf een psychiater die gespecialiseerd is in  de behandeling van mensen met gedragsstoornissen. Voor de boeken die ze eerder schreef rond Wynona Post, een psychologe in opleiding, maakte ze gebruik van haar eigen achtergrond om het verhaal een gedegen basis te geven. Dat doet ze hier opnieuw. Ze schetst een overzichtelijk beeld van de omgeving, de begeleiding en de therapieën.

Door de vlotte vertelstijl leest deze psychologische thriller erg snel. Het is een boeiende plot met voldoende uitgewerkte zijlijnen om de interesse vast te houden. Zowel het beroepsleven als het persoonlijke leven van het hoofdpersonage krijgen aandacht. De spanning in het boek komt vooral voort uit het gissen naar de waarheid. Als lezer zit je nergens op het puntje van je stoel, al belasten de laatste hoofdstukken de zenuwen wat meer. Het geheel is vooral een onderhoudende zoektocht naar de waarheid.

Hoofdpersonage Sanne staat tijdens de eerste hoofdstukken wat minder sterk in haar schoenen. Dat verandert naarmate het verhaal vordert. Ze laat een aantal dingen in de soep lopen door niet doortastend genoeg op te treden, maar ze leert bij en ze wordt daadkrachtiger. De kliniek staat verder bol van de nevenpersonages. Er zijn een aantal naaste collega's en leidinggevenden die de revue passeren, net zoals patiënten en een beperkt groepje vrienden. Het overzicht is hierdoor een beetje zoek. Vooral binnen de werkomgeving van Sanne worden er veel namen genoemd die niet relevant zijn en had er best wat geknipt kunnen worden in de hoeveelheid.

De coronacrisis speelt een klein rolletje in De kliniek. Dit element is echter zo verwaarloosbaar dat het niet echt een bijdrage levert aan de plot. Er wordt te weinig mee gedaan om een interessant element te vormen. Wellicht had Martine Kamphuis dit beter weg kunnen laten om zo geen tijdstempel op haar boek te drukken. Nu blijft het bij enkele verwijzingen naar de anderhalve meter regel en het verbod op het hand schudden.

De kliniek is de start van een nieuwe reeks. Hierdoor krijgen niet alle vragen een sluitend antwoord. Dit eerste deel leest in ieder geval prettig, mede door de relatief korte hoofdstukken. Sanne Molenaar is een fijn, sympathiek personage waar nog veel mee kan worden gedaan en de setting leent zich daar zeker voor. Kamphuis heeft in dit geval een fijne thriller afgeleverd met de nodige vaart, alleszins een mooi begin.

Recensie: De kliniek - Martine Kamphuis

De kliniek

1  2  3  4  5

Na haar artsexamen neemt Sanne Molenaar een baan aan in een tbs-kliniek. Met een aantal collega's kan ze goed opschieten, maar anderen zijn nauwelijks te onderscheiden van de patiënten. Machtspelletjes en intimidatie zijn aan de orde van de dag. Als Sanne in een gevaarlijke situatie belandt en daar vervolgens zelf de schuld van krijgt, wil ze het liefst vertrekken. Maar ze heeft intussen iets ontdekt wat de weg terug onmogelijk maakt