Sneeuw - John Banville RECENSIE

Recensie: Sneeuw - John Banville

Nadat het gecastreerde lijk van de gewaardeerde pastoor Tom in Ballyglass house wordt gevonden, wordt St John Strafford naar het katholieke zuiden van Ierland gestuurd om de moord op te lossen. In het begin lijkt alles zo duidelijk, maar hoe meer hij met de mensen in Ballyglass house praat, hoe onduidelijker en lastiger de puzzel wordt. Wie heeft de pastoor vermoord?

Sneeuw is een mooie en spannende detectiveroman die over zoveel meer gaat dan alleen een moord. Het boek heeft een mooie setting op het platteland van Ierland, waar naast verwondering over de moord en de moordzaak, ook de turbulente godsdienstgeschiedenis van het eiland veel aan bod komt. Onze verteller Strafford is van huis uit protestants en pastoor Tom was een katholieke priester die zich inliet met protestanten. Door godsdienst bij het verhaal te betrekken krijgt het plot een extra dimensie en wordt het leuker en interessanter om te lezen.

De setting van het boek is heel mooi. Aan de ene kant is het precies de setting die je verwacht van een detectiveroman: oud landhuis, mysterieuze familie, geheimzinnige personages, maar tegelijkertijd voelt het ook allemaal wat anders en vernieuwender. De actie speelt zich niet alleen in het landhuis af, maar ook eromheen. Strafford bevindt zich in het midden van de zaak, maar tegelijkertijd ook erbuiten. Sneeuw geeft het detective verhaal een extra boost.

De personages in het boek zijn ook leuk bedacht. Ook hier voelen ze vertrouwd, net als personages uit een heleboel andere detective verhalen, maar toch hebben ze wat verfrissends. Daarnaast reflecteren de personages ook op de detectiveroman door bijvoorbeeld andere grote detectiveschrijvers aan te halen en er een beetje de spot mee te drijven.

De verhaallijn begint heel spannend en veelbelovend, waarbij de spanning en het mysterie goed worden uitgedacht. Tot het intermezzo blijft het een groot raadsel wie de moordenaar is en wat voor persoon de pastoor eigenlijk was. Het intermezzo legt echter iets teveel bloot waardoor je de rest van het verloop van het verhaal wel redelijk uit kunt dokteren, dat is jammer. In het allerlaatste deel van het boek wordt nog wel een ietwat onverwachte verhaalwending blootgelegd, maar ook die was ergens wel te verwachten.

Kortom, Sneeuw van John Banville is een spannende detectiveroman met een ietwat voorspelbare verhaallijn. Dat is jammer, maar tegelijkertijd heeft het boek veel te bieden door het interessante inzicht op de turbulente periode in Ierland wat betreft godsdienst. De personages zijn ook mooi in elkaar gezet en het boek heeft een mooie setting. Aan de ene kant ontleent Sneeuw heel veel aan klassieke detectiveromans, maar toch heeft het verhaal iets unieks.

Recensie: Sneeuw - John Banville

Sneeuw

John Banville

20 april 2021

ISBN 9789021422886
    Uitgever Querido
    336 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Na de ontdekking van een lijk van een zeer gerespecteerde pastoor in Ballyglass House – het grote landhuis waar de geheimzinnige, aristocratische familie Osborne woont – wordt inspecteur St John Strafford er vanuit Dublin heen gestuurd om de zaak uit te zoeken. Van alle kanten wordt Strafford tegengewerkt, maar vastberaden zet hij de jacht op de moordenaar voort. Terwijl de sneeuw blijft vallen over dit steeds groter wordende mysterie, zijn de mensen van Ballyglass vastberaden om hun geheimen te bewaren.
    Sneeuw is een klassieke thriller: intelligent, ontregelend en nostalgisch. John Banville schrijft, als altijd, onberispelijk en scherpzinnig proza.