Clanlands - Sam Heughan & Graham McTavish RECENSIE

Recensie: Clanlands - Sam Heughan & Graham McTavish

Clanlands is niet zomaar een boek, het is ook niet zomaar een verhaal. Lezers worden op de eerste hand meegenomen in een Schots avontuur door niemand minder dan twee bekende acteurs uit de populaire televisieserie Outlander. Geïnspireerd door de geschiedenis die in de eerste seizoenen van die serie wordt verteld, gaan Sam Heughan en Graham McTavish samen op reis door hun geboorteland Schotland. De hooglanden in Schotland herbergen honderden jaren aan geschiedenis en veldslagen, maar ook tradities en een eigenzinnig volk met haar eigen muziek, whisky en folklore.

Met hun camper en een cameracrew op sleeptouw reizen Heughan en McTavish naar verschillende plekken in de hooglanden waar ze de meest interessante mensen ontmoeten en de meest intrigerende verhalen verteld krijgen. Alles wat ze doen wordt op camera vastgelegd en wordt uitgezonden als tv-serie Men in Kilts, dat helaas nog niet in Nederland te zien is. Maar gelukkig voor ons vertellen Heughan en McTavish hun eigen ervaringen in hun zelfgeschreven Clanlands. Een boek dat deels een dagboek is voor beide heren waar ze hun niet altijd even flatteuze ideeën en bedenkingen in opschrijven, maar ook de lezers meer vertellen over hun reis. Ze delen verhalen en geschiedenis met hun lezers, hun ontmoetingen onderweg en de avonturen die ze meemaken, samen met delen van hun eigen verleden. En dat gaat ook nog eens gepaard met een flinke dosis mannelijke humor. En ondanks dat vertalers goed hun best doen om dat te vertalen naar het Nederlands, komt dit toch het meest tot zijn recht in het Schots-Engels waarin het verteld wordt.

Behalve dat Heughan en McTavish beiden Schots zijn, en elkaar hebben leren kennen tijdens de opnames van Outlander, verschillen ze als dag en nacht. Sam is een actieve dertiger, altijd op zoek naar avontuur, sportuitdagingen en whisky, terwijl Graham een vijftiger is die houdt van rust en comfort, latté en wijn. Als tegenpolen zoeken ze bij elkaar de grenzen op, wat zich uit in de meest hilarische situaties. Doordat ze samen een verhaal vertellen in Clanlands, komt de humor op Schotse wijze goed over. De vertelling springt tussen Heughan en McTavish heen en weer, waarbij ze elkaars verhalen aanvullen, of soms juist ontkrachten. De toevoegingen die ze regelmatig doen aan elkaars verhaal leveren geheid een glimlach op het gezicht van de lezer op. In twee delen van het boek vind je daarnaast ook een aantal pagina's met foto's uit beider verleden. Het laat je zien wie de twee mannen nu zijn en hoe ze zijn opgegroeid. Wil je echt genieten van deze foto's, dan is een e-bookversie van Clanlands niet aan te raden.

De persoonlijke vertellingen van Heughan en McTavish in Clanlands nemen je mee op avontuur en voor eenieder die geïnteresseerd is in Schotse geschiedenis is dit een leuke introductie. Wel is Clanlands absoluut geschreven voor fans van Outlander en zit het vol met anekdotes en verwijzingen naar de serie. Mocht je die serie niet gezien hebben, dan zal Clanlands je weinig doen. De vele sprongen naar het verleden van de twee acteurs over hun persoonlijke leven maken het boek bijna biografisch. Af en toe ligt er iets te veel nadruk op, en wil je liever gewoon meer lezen over hun avontuur en de geschiedenis van Schotland. Maar daarvoor zullen we ook nog even moeten wachten tot de tv-serie hiervan uitkomt. Desondanks zal menig lezer erg genieten van Clanlands, met haar avonturen, anekdotes en hysterie.

Recensie: Clanlands - Sam Heughan & Graham McTavish

Clanlands

1  2  3  4  5

In Clanlands gaan de Schotse vrienden Sam Heughan en Graham McTavish, bekend van Outlander, met een roestige camper op een humoristisch avontuur om de natuur van Schotland te ontdekken.

In Clanlands dompelen Sam Heughan en Graham McTavish, hoofdrolspelers van de Netflix-serie Outlander, zich met een epische trip door hun thuisland onder in de pracht van de Schotse Hooglanden.

Clanlands is het verslag van deze reis. Met weinig meer dan een roestige camper gaan de twee Schotse vrienden Heughan en McTavish op avontuur en ontdekken de grootsheid van de natuur van Schotland. Het blijkt een life changing ervaring te zijn. Per camper, boot, kajak en fiets reizen ze van kust naar meer en van vallei naar piek, terwijl ze zich laven aan de Schotse cultuur en geschiedenis, van hemelse poëzie tot bloedige oorlogen. De vele weken samen opeengepakt, een bijna-doodervaring en ontmoetingen met een scala aan bijzondere mensen, doen de vriendschap tussen Sam en Graham rijpen als een goede single malt. Ze overdenken hun film- en theatercarrière, herontdekken hun geboorteland in al zijn grootsheid en bovenal vinden ze zichzelf.

Clanlands van Sam Heughan en Graham McTavish heeft een voorwoord van de auteur van Outlander, Diana Gabaldon.