Heartstopper - Alice Oseman RECENSIE

Recensie: Heartstopper - Alice Oseman

Wanneer Charlie Spring in een gemengde klas terechtkomt, met leerlingen uit andere jaren, krijgt hij een plaats naast Nick Nelson, een rugbyster. De twee jongens kunnen niet meer verschillen van elkaar, maar toch ontstaat er al snel een vriendschap. Charlie is in de loop van het vorige schooljaar uit de kast gekomen en dat heeft hem het middelpunt van pesterijen gemaakt, waardoor hij wat afwachtend is naar Nick toe. Maar al snel kan hij er niet meer omheen dat hij verliefd is...

Alice Oseman levert met Heartstopper een onvoorstelbaar gevoelige graphic novel af. Het is onmogelijk om niet van Charlie en Nick te gaan houden tijdens het lezen. Het is interessant om te zien hoe Oseman zoveel verdieping aan de karakters weet mee te geven door middel van haar combinatie van woord en beeld. Vooral Charlie leer je erg goed kennen en je leeft ook helemaal met hem mee.

Eigenlijk is Heartstopper bijna vergelijkbaar met een film, met als voornaamste verschil dat het sneller lijkt te gaan en wat meer van highlight naar highlight toe werkt. Toch ervaar je het gefragmenteerde aspect niet bewust, want Oseman doet haar best om het verhaal mooi aaneengesloten te houden en er ook 'rustige' momenten in te stoppen. Die momenten zijn broodnodig voor de karakterontwikkeling, maar ze geven de lezer ook ruimte om het geheel beter te verwerken.

De schrijfstijl van Oseman is natuurlijk en eenvoudig, maar voelt nergens kinderlijk aan. De doelgroep van 15+ wordt hiermee op een goede manier benaderd en zal, mits het thema hen aanspreekt, Heartstopper prima kunnen smaken. De conversaties zijn mooi vormgegeven en geven de lezer de kans om ook tussen de regels te lezen. Iets wat absoluut meerwaarde heeft en er ook voor zorgt dat je na het omslaan van de laatste bladzijde, eigenlijk direct opnieuw wil starten met lezen.

De tekst is beperkt, maar wordt erg mooi aangevuld door de illustraties. De zwart-witte tekeningen zijn gericht op de hoofdpersonages, maar voelen erg dynamisch aan. Ze stralen ook een soort lieflijkheid uit, die heel erg goed bij het verhaal past. Het zijn eenvoudige illustraties, en het feit dat ze in zwart-wit zijn draagt daar nog extra aan bij. Toch is het niet storend, maar het is zo wel duidelijk dat ze ondersteunend aan het verhaal werken en geen op zichzelf staande kunstwerken zijn. Elke bladzijde heeft zijn eigen lay-out en daardoor blijft het bij het omslaan van elke pagina een verrassing. Soms zijn de randen gevuld met vallende bladeren en sneeuwvlokken, wat bijdraagt aan de sfeervorming van het verhaal.

Heartstopper is deel één in een serie rondom Charlie en Nick. In het Engels zijn er ondertussen vier delen verschenen en het lijkt erop dat deze ook allemaal vertaald zullen worden. Deel twee verschijnt in oktober en deel drie staat op de planning voor januari 2022.
Oseman heeft een klassiek liefdesverhaal een eigentijdse regenboogkleur gegeven en het voor een hele grote groep aantrekkelijk gemaakt. Want niet alleen lezers uit het Young Adult genre zullen Charlie en Nick in hun hart sluiten. Het is met smart wachten op de vertaling van de volgende delen.

Recensie: Heartstopper - Alice Oseman

Heartstopper 1 - Heartstopper Deel 1

1  2  3  4  5

Heartstopper is hot! Wereldwijd al meer dan een kwart miljoen keer verkocht!
    Het afgelopen schooljaar was niet geweldig voor Charlie, maar hij wordt in ieder geval niet meer gepest. Nick, rugbyster van de school, heeft hier en daar wat gehoord over Charlie – de jongen die vorig jaar gedwongen uit de kast moest komen en een paar maanden werd gepest – maar hij heeft nog nooit met hem gepraat. Tot ze naast elkaar in de klas komen te zitten… Er ontstaat een warme en intieme vriendschap en al snel valt Charlie als een blok voor Nick, ook al weet hij dat hij geen enkele kans maakt. Maar Nick worstelt met zijn eigen gevoelens en hoe dichter de twee naar elkaar toe groeien hoe duidelijker het wordt dat liefde ontzettend onvoorspelbaar en verrassend is.
    Eerste deel van vijfdelige graphic novel-serie over het leven, de liefde en alles wat ertussenin gebeurt Voor fans van Becky Albertalli, Rainbow Rowell enCasey McQuiston Dit LHBTQ+-liefdesverhaal is een waar internetfenomeen! Binnenkort te zien op NETFLIX