De lichtwachters - Emma Stonex RECENSIE

Recensie: De lichtwachters - Emma Stonex

In 1972 verdwijnen drie lichtwachters uit de vuurtoren waar ze werkten. Niemand weet hoe ze verdwenen of wat zich afspeelde in de toren. Het logboek van de Hoofd Lichtwachter lijkt niet te kloppen en de mannen leken ook niet helemaal betrouwbaar. Wanneer twintig jaar later een auteur het mysterie van de verdwenen lichtwachters wil ontrafelen gaat hij ten rade bij hun weduwen. Steeds meer details over vroeger komen naar boven en tonen een verhaal vol verdriet, eenzaamheid en geheimen.

Emma Stonex baseerde De lichtwachters op een waargebeurd verhaal van drie lichtwachters die in 1900 verdwenen. In dit boek bouwde ze er een eigen verhaal rond. Toch draait De lichtwachters niet enkel om het ontraadselen van het mysterie, want de ware toedracht blijft goed verborgen in het boek. We leren vooral de personages kennen en hun onderlinge relaties. Zowel de drie lichtwachters als hun vrouwen hadden elk hun eigen moeilijkheden waar ze mee worstelden, zonder deze uit te spreken. Doorheen het verhaal kan je echt voelen hoe zwaar het leven op hen woog en hoe tragisch deze geschiedenis was voor alle betrokkenen.

Naast het persoonlijke verhaal van de personages geeft Emma Stonex ook een goede inkijk in het leven van de lichtwachters in een vuurtoren. Het is een apart beroep waar weinig over gekend is en de auteur weet dit wel op een interessante manier te brengen. De setting in de vuurtoren op zee geeft het verhaal nog een extra duister en eenzaam kantje, en dat voel je op ongeveer elke bladzijde van het boek. De lichtwachters is een bijzonder verhaal maar geen boek waar je een blij gevoel van zal krijgen.

De schrijfstijl in dit boek is apart en vraagt wel wat aanpassing. De hoofdstukken uit het verleden zijn vaak conversaties die beperkt werden uitgeschreven, maar ook brieven en alinea's uit logboeken en gedichten. In het heden gaat het vooral om de interviews die de weduwen geven aan de schrijver maar deze werden eenzijdig uitgeschreven waardoor er steeds slechts één persoon aan het woord is. Emma Stonex gebruikt hier een bijzondere schrijfstijl die beslist even wennen is en die jou als lezer moet liggen om dit boek ten volle te kunnen waarderen.

De lichtwachters is in zijn geheel een apart boek dat vertrok vanuit een origineel idee maar eindigde in een eerder donker en droevig verhaal. Het beperkte aantal personages werd uitvoerig beschreven maar toch is het moeilijk om een band met hen te krijgen, al kan dit voornamelijk aan de aparte schrijfstijl liggen.

Het verhaal van De lichtwachters is bijzonder en heeft een originele geschiedenis. Al is het niet altijd even boeiend geschreven en voelt het vaak heel triest aan. Het is beslist wel een roman die zijn indruk nalaat bij de lezer.

De Lichtwachters

1  2  3  4  5

Spannende en adembenemende roman over de verdwijning van drie vuurtorenwachters.

Cornwall, oudejaarsavond 1972: een boot legt aan bij de vuurtoren om de drie lichtwachters af te lossen. Maar de toegangsdeur is afgesloten en de toren blijkt leeg. De klokken staan stil op 8:45. Het logboek van de eerste wachter beschrijft een storm die rond de toren raast - maar de lucht is de hele week helder geweest. De wachters worden nooit gevonden.
    Twintig jaar later krijgen hun vrouwen bezoek van een schrijver, die vastbesloten is de waarheid achter de vermissing te achterhalen. Wisselend tussen de verhalen van de vrouwen en het perspectief van de wachters tijdens hun laatste weken in de vuurtoren, komen lang verborgen geheimen aan het licht. De lichtwachters is een adembenemende roman over obsessie en isolatie, werkelijkheid en illusie.

Emma Stonex baseerde De lichtwachters op de vermissing van drie vuurtorenwachters in Schotland in 1900. Het is haar debuutroman, en verschijnt in 25 landen.