Een fatale leugen - Leah Konen RECENSIE

Recensie: Een fatale leugen - Leah Konen

In een poging om haar ex te ontvluchten verhuist Lucy van Brooklyn naar het kleinere stadje Woodstock. Ze maakt plannen om er een nieuw leven op te bouwen met haar trouwe viervoeter Rusty.

Al snel geraakt ze goed bevriend met haar nieuwe buren Vera en John, al lijken die zelf ook hun verleden te willen ontvluchten. Samen maken ze plannen om de dood van John in scène te zetten en samen weg te vluchten. Wanneer John plots echt dood wordt aangetroffen lijkt iedereen in paniek te zijn en stellen ze zich plotseling de vraag over wie nu eigenlijk nog te vertrouwen is, en wie niet...

Een fatale leugen was voor mij het eerste boek dat ik las van schrijfster Leah Konen. Het verhaal begint bij de mysterieuze Lucy die halsoverkop van Brooklyn wegvlucht en intrekt in een klein huisje in Woodstock. Haar personage is angstig, gejaagd en een soms een beetje neurotisch.

Niet veel later in het verhaal leert Lucy haar buren John en Vera kennen, dewelke ook een hoofdrol spelen in het verhaal en waar het uiteindelijk allemaal om gaat draaien. Doorheen het verhaal leer je deze personages steeds beter en beter kennen en begrijp je hun doen en laten.

Hoewel Een fatale leugen een thriller is begint de spanning zich pas op te bouwen rond het midden van het verhaal. Dit zorgde ervoor dat het voor mij even duurde voor ik echt in het verhaal zat. De eerste helft van het verhaal gaat over het leven van de belangrijkste personages en ik merkte dat ik bij die delen vaak moeite had om mijn aandacht er lang bij te houden.

Eens voorbij het midden wordt het verhaal een stuk spannender en leest het ook meteen een stuk vlotter. Als lezer begin je dan zelf ook te denken over wat er juist gebeurd is en wie de dader zou kunnen zijn. Toch is het erg moeilijk om dit te voorspellen, schrijfster Leah Konen zet je vaak op een zijspoor waardoor het ontmaskeren van de dader niet zo eenvoudig blijkt te zijn.

Hoe verder je naar het einde van Een fatale leugen toe gaat, hoe spannender het verhaal wordt. Op een gegeven moment wordt het nog erg moeilijk om het boek weg te leggen omdat je als lezer gewoonweg wil weten wie de dader is. En zelfs dan nog weet Leah Konen je uiteindelijk nog te verrassen.

Wat mij betreft is het thrillerdebuut van Leah Konen zeker geslaagd. Haar thema en insteek zijn erg origineel en Een fatale leugen is zeker niet het zoveelste zelfde boek in de reeks. Toch mistte ik vooral in het begin heel erg de spanning en wou ik dat het boek me vanaf het eerste hoofdstuk meteen helemaal mee had. Ik ben benieuwd of Leah Konen haar stappen in de thriller wereld verder zet en wil zeker nog een volgend boek van haar lezen.

Dit boek krijgt van mij 3 hartjes. Met haar originele insteek wist ze van Een fatale leugen een mooi thrillerdebuut te maken. Ze is duidelijk een ervaren schrijfster en toont dit ook met haar schrijfstijl. Voor mij was de opbouw van het verhaal net te langdradig maar gelukkig maakte ze dit weer ruimschoots goed met haar spannende gebeurtenissen op het einde.

Een fatale leugen

1  2  3  4  5

Wat begint als een leugentje tegen de politie, wordt een nachtmerrie wanneer degene die Lucy juist wilde helpen, dood wordt aangetroffen. Is ze dader of slachtoffer?

Lucy verhuist van Brooklyn naar afgelegen gebied bij Woodstock, om het verleden achter zich te laten. Haar nieuwe buren Vera en John ontfermen zich over haar. Maar ook zij blijken een verleden te willen ontvluchten en naar eigen zeggen is de enige manier waarop ze met een schone lei kunnen beginnen, het in scene zetten van Johns dood. En ze vragen Lucy hierbij te helpen.Maar wat begint als een leugentje tegen de politie, wordt een nachtmerrie wanneer John daadwerkelijk dood wordt aangetroffen. Lucy moet achterhalen wie ze écht kan vertrouwen, voordat zij als dader wordt aangewezen…