Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning - Carry Slee RECENSIE

Recensie: Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning - Carry Slee

Er is weer een nieuw deel van de boekreeks over Juf Braaksel! Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning is zoals de eerder verschenen delen geschreven door Carry Slee en de illustraties zijn wederom gemaakt door Iris Boter. Er zijn al meer dan 100.000 Juf Braakselboeken verkocht en dit zal ook weer een goed verkopend boek worden.

Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning is weer een spannend boek dat je laat genieten van de avonturen van de vriendengroep en de strenge Juf Braaksel. Er komen onderdelen uit de vorige boeken terug in dit boek, zo wordt het kompas ook weer even genoemd. Je kunt de boeken apart van elkaar lezen of als vervolg op elkaar lezen. Er wordt in het leesboek goed ingespeeld op de fantasie van kinderen in de basisschoolleeftijd. Het stukje op ontdekking gaan, nieuwe dingen proberen en met elkaar komen tot een goede oplossing speelt een belangrijke rol in het boek. Dit spreekt kinderen goed aan, het boek is spannend maar niet te eng voor kinderen. De vriendschap tussen Lotte, Thijs, Milou en Lucas is ook weer een leerzaam onderwerp. Je leert er uit dat ondanks, de misschien wat ongelukkige acties van de vrienden je er toch altijd voor elkaar kan zijn. Er wordt ook in de klas besproken wat er wel en niet bij vriendschap hoort. Dit is een thema dat juf Evi aan het begin van de schooldag inbrengt. Tijdens het bespreken van het onderwerp, komt Juf Braaksel binnen en geeft haar mening over vriendschap. Hier kan je het als kinderen met elkaar en met je ouders over hebben.

Het boek is voor kinderen vanaf 8 jaar en ouder. Het verhaal is duidelijk geschreven, er staat duidelijk beschreven wie wat zegt waardoor je het verhaal goed kan volgen. De trefwoorden school, spanning en vriendschap worden genoemd op de achterzijde van het boek, hier is helemaal niets aan toe te voegen. Af en toe komen er wat woorden voor die kinderen van 8 jaar misschien nog net niet zullen begrijpen maar op deze manier kunnen zij deze goed leren. Het boek helpt hun woordenschat te vergroten. De hoofdstukken zijn niet erg lang, dus je kunt goed tegen kinderen zeggen dat zij een hoofdstuk per keer kunnen lezen of dat jij een hoofdstuk per keer voorleest. Maar het zou ook heel goed kunnen dat je het boek bijna in één keer uit wil lezen. Je vraagt je af wat er allemaal gaat gebeuren en hoe het zal gaan aflopen. Er zit een goede spanningsopbouw in het boek. De illustraties tussendoor zijn lekker simpel en vertellen precies wat er allemaal gebeurt, ze sluiten goed op het verhaal aan. Het is een mooie toevoeging aan het boek. Dit is zeker een boek dat je als Carry Slee - of de Juf Braaksel boekenfan wil lezen!

Juf Braaksel en de mysterieuze verdwijning

1  2  3  4  5

Na de zomervakantie gaan Lotte en Thijs naar groep zeven. Helaas is de sluwe juf Braaksel nog altijd de directeur van hun school. Ze hebben geluk dat Lucas weer terug is in hun klas: hij ontdekt dat de uitvinder van de magische ring nog iets heeft uitgevonden waarmee ze juf Braaksel voorgoed kunnen laten verdwijnen. Maar net voordat ze de uitvinding willen gebruiken, wordt hij gestolen... Ze willen het bijna opgeven, maar dan blijkt dat Milou, hun nieuwe klasgenootje, meer van de diefstal afweet. Komen ze dan toch nog van die gemene juf Braaksel af?