Brown girl dreaming - Jacqueline Woodson RECENSIE

Recensie: Brown girl dreaming - Jacqueline Woodson

In Brown girl dreaming beschrijft Jacqueline Woodson hoe het was om in de jaren zestig en zeventig als African American in Verenigde Staten op te groeien. Het slavernijverleden is in het zuiden nog voelbaar en de Civil Rights Movement staat nog aan het begin. Woodson is geboren in Ohio en brengt haar jeugd deels door in South Carolina en deels in New York. Maar nergens voelt ze zich echt thuis, misschien ook wel te verklaren uit het feit dat ze lange tijd zonder vader en moeder opgroeide.

Het meest opvallende in Brown girl dreaming is de vorm, het vrije vers. De regels zijn kort, de zinnen lang, Woodson gebruikt weinig interpunctie en ook hoofdletters zijn geregeld een overbodige luxe. De bladspiegel komt overeen met een poëziebundel en ook voor dit boek geldt dat je ogen soms sneller lezen dan je hoofd zou willen met deze vorm. Als je de tijd neemt hoor je in je hoofd het boek voorgedragen worden. De stijl van het boek is indringend en poëtisch, ondanks het eenvoudige en toegankelijke woordgebruik.

Brown girl dreaming is boeiend. Het feit dat je weet dat het boek gebaseerd is op de ervaringen van de auteur, dat het dus allemaal echt is, gecombineerd met de indringende schrijfstijl maakt dat de gebeurtenissen je in je hart raken en je niet snel meer loslaten. Aan het einde van het boek staan een aantal pagina's met foto's van de auteur en haar familieleden uit de tijd waarin het boek zich afspeelt. Hoe authentiek en dichtbij wil je het hebben?

Het boek bestaat uit vijf delen, waarin Jacqueline Woodson chronologisch verschillende delen van haar leven beschrijft. Dat leven was niet altijd even eenvoudig, zeker niet in het zuiden waar de afro-amerikaanse inwoners nog niet als volwaardige burgers werden gezien. Personen als Rosa Banks en Martin Luther King komen heel dichtbij. De liefde van de kleine Jacqueline voor haar familie is enorm en zeker de passages over haar grootvader zijn ontroerend. De oma van Woodson klampt zich vast aan haar geloof, waar de auteur redelijk afstandelijk over schrijft. Schrijven is altijd al belangrijk voor haar geweest, ook toen ze jong was en nog niet kon schrijven. Alleen al de belofte van het papier en dat ze daar ooit letters, woorden en zinnen op zou kunnen zetten, hielp haar al door de moeilijke momenten heen.

Ondanks dat Brown girl dreaming non-fictie is, leest het als een roman en wil je het boek eigenlijk niet meer aan de kant leggen. Het verhaal komt heel dichtbij en tijdens het lezen voelt het bijna alsof je zelf beleeft wat de auteur heeft meegemaakt. Toch is het niet te zwaar, maar op veel momenten juist licht en luchtig.

Brown girl dreaming is een boek dat geschikt is voor iedereen vanaf 13, 14 jaar. Letterlijk iedereen, want dit is een belangrijk document dat voor iedereen waardevol is. Het geeft een scherp beeld van een tijd en een sfeer in het verleden, maar die nog steeds actueel zijn. Eigenlijk iedereen zou hier kennis van moeten nemen, niet alleen jongeren.

Recensie: Brown girl dreaming - Jacqueline Woodson

Brown girl dreaming

1  2  3  4  5

Jacqueline Woodson is een van de weinige auteurs die ongeveer alle (kinder)literatuurprijzen gewonnen heeft. Recent won ze de Hans Christian Andersen Award, ook wel bekend als de ‘Nobelprijs voor de kinderliteratuur’. In haar bekendste werk, Brown Girl Dreaming, deelt Woodson in vrije vers haar ervaring over hoe het is om als African American op te groeien in het Amerika van de jaren zestig en zeventig. Een toegankelijke en emotioneel geladen stem van een kinderziel op zoek naar een plek in de wereld.
    ‘Dit boek is urgenter dan ooit tevoren. Wat een krachtige boodschap én een eerbetoon aan de verbeelding en taal.’ – John Schrijnemakers (oprichter De Leesfabriek en ex-boekhandelaar)
    ‘Woodsons poëtische woorden zorgen ervoor dat je het liefst zo langzaam mogelijk door het boek gaat, en tegelijkertijd niet kunt stoppen met lezen dankzij Woodsons heldere stem. Een van de belangrijkste zwarte stemmen van dit moment.’ – Edward van de Vende