Chinese Takeaway met 5 ingrediënten - Kwoklyn Wan RECENSIE

Recensie: Chinese Takeaway met 5 ingrediënten - Kwoklyn Wan

Presentator en chefkok Kwoklyn Wan schreef eerder al de boeken Chinese Takeaway en Chinese Takeaway veggie. Twee titels van boeken die ik begrijp. In zijn derde boek Chinese Takeaway met 5 ingrediënten legt Kwoklyn Wan zichzelf een beperking op die ik niet helemaal snap. Het doel van het boek is dat de gebruiker snel en eenvoudig een Chinese maaltijd op tafel kan zetten zonder eerst een halve toko te moeten leegkopen. Dat is zondermeer fijn. Maar waarom je jezelf de beperking oplegt van een maximum van 5 ontgaat me. Immers, zou dat zesde ingrediënt niet een keer veel meer diepte of smaak in een gerecht kunnen brengen? Persoonlijk had ik het Easy Takeaway of zo genoemd. Dat geeft de schrijver iets meer ruimte om recepten te ontwikkelen. Overigens 'smokkelt' Kwoklyn Wan ook wel eens door het ene recept uit het boek als één ingrediënt in een ander recept te gebruiken. Natuurlijk is er ook nog het keukenkastje met peper, zout, sojasaus, plantaardige olie en suiker die niet bij de ingrediënten worden gerekend.

Toch staan er prima recepten in Chinese Takeaway met 5 ingrediënten. De recepten zijn onderverdeeld in 8 hoofdstukken variërend van soepen en lichte hapjes tot hoofdgerechten met kip, vlees, vis en vegetarisch. Ook zijn er nog een hoofdstuk over sauzen en bijgerechten en een hoofdstuk over desserts en drankjes.

Ik maakte uit het hoofdstuk 'Vlees' de Ossenhaas met zwarte peper. Ingrediënten zijn ui, paprika, ossenhaas, zwarte peperbolletjes en oestersaus. Verder het volledige keukenkastje, met uitzondering van de peper omdat die deze keer bij de ingrediënten genoemd staat. Een eenvoudig gerecht, maar wel lekker, weinig diepgang. Helaas geen volledige maaltijd ook want dan zal er toch echt nog rijst of mie bij moeten. Die hadden wat mij betreft ook wel bij de keukenkast-ingrediënten mogen staan.

Ossenhaas met zwarte peper

Uit het hoofdstuk 'Kip' maakte ik de kip met oestersaus op krokante mie. Het recept in Chinese Takeaway met 5 ingrediënten is bedoeld voor twee personen (dat wisselt overigens nogal eens per recept). Ik maakte het recept voor vier personen en dan valt het niet mee om de mie krokant te krijgen. Bovendien gebruikt Kwoklyn Wan, waarschijnlijk om dezelfde reden, slechts één mie-nestje per persoon en daarmee is het weer geen volledige maaltijd. Neemt niet weg dat de kip met champignons en oestersaus ook heerlijk was bij niet-krokante eiermie.

Kip met oestersaus op krokante mie

Chinese Takeaway met 5 ingrediënten is heel bruikbaar wanneer je snel een Chinese maaltijd wilt bereiden. De smaken zijn zeker herkenbaar uit de Chinese keuken, maar ik mis wel de diepgang en soms ook wat creativiteit. Ook de dagelijkse hoeveelheid groente vind je niet terug in de meeste recepten.

Chinese Takeaway met 5 ingrediënten

1  2  3  4  5
    (14 stemmen)

Een Chinese maaltijd bereiden met slechts vijf ingrediënten? Ja, dat kan! Kwoklyn Wan laat met 'Chinese Takeaway in 5' zien dat de Chinese keuken niet altijd complex is met duizend-en-een sauzen, specerijen en andere smaakmakers. Het enige dat je nodig hebt uit de voorraadkast is zout, peper, suiker, sojasaus en olie. Ga aan de slag en ervaar het zelf. Van heerlijk geurende tofu-misosoep, dumplings met een vulling van kip, mosselen in zwartebonensaus of gebakken aubergine met miso en sesam. Trek in een snack? Maak eens knapperige wontons. Het enige wat je nodig hebt is: 1. garnalen, 2. varkensvlees, 3. lente-uitjes, 4. waterkastanjes en 5. wontonvellen. Zin in een lekkere hoofdmaaltijd zonder veel moeite? Neem 1. eiermie, 2. oestersaus, 3. biefstuk, 4. knoflook, 5. broccoli. Met de 80 recepten uit 'Chinese Takeaway in 5' breid je je repertoire ‘snel en makkelijk’ echt uit en tover je in een mum van tijd lekker en vers Chinees eten op tafel waar geen maaltijdbox tegen op kan. Of het nu om soep, voorgerechten, snacks of hoofdgerechten gaat, elk gerecht heeft slechts vijf ingrediënten nodig.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn