De monsterdokter 2: De beestachtige bedreiging - John Kelly RECENSIE

Recensie: De monsterdokter 2: De beestachtige bedreiging - John Kelly

In De beestachtige bedreiging is er sprake van een noodgeval. Er is namelijk een Schijn-Heilige gespot in Zwartegat. Daarvoor is de hulp nodig van de monsterdokter. Deze Schijn-Heilige is namelijk buitengewoon gevaarlijk voor monsters. Het is niet meer dan een bolletje van afschuwelijk zacht dons met onschuldige ogen, een schattige neus en een hoog stemmetje, maar lichamelijk contact moet zeker worden voorkomen. Appie en de monsterdokter stappen na dit nieuws meteen in Constance de ambulance. Ze moeten inspecteur Schaarmans voor zijn en het afschuwelijke schepsel redden.

De beestachtige bedreiging is het tweede deel in de serie De Monsterdokter. Dit deel is zelfstandig te lezen, maar het is aan te raden ook zeker deel 1 te lezen. Het is té leuk om dit niet te doen namelijk. De beestachtige bedreiging is een erg grappig verhaal vol monsters en avontuur. De humor spat van iedere pagina af. Ook kinderen die moeite hebben met lezen of lezen niet zo leuk vinden, zullen aan dit boek veel plezier beleven. De teksten, die op een speelse manier zijn weergegeven worden ondersteund door grappige illustraties. En die komen rijkelijk op iedere bladzijde voor. Dit zorgt ervoor dat het verhaal tot leven komt en je wordt als lezer uitgedaagd verder te lezen.

Schrijver John Kelly heeft een vlotte schrijfstijl. Dit zal kinderen zeker aanspreken. Het is origineel en speels. De dubbele bodems, meligheid en taalgrapjes vliegen je om de oren. Er staan geen moeilijke woorden in de tekst en achterin het boek vind je een verklarende woordenlijst met de uitleg van sommige woorden. Deze lijst is vooral geestig, dus ook al weet je alle betekenissen, sla de woordenlijst achterin vooral niet over.

Hondenpoepzakje: onmisbaar hulpmiddel bij ‘poepopvangen’, een populaire mensensport. Daarbij draait het om het volgen van een klein harig dier door een mens, die de uitwerpselen van genoemd dier opschept. Hoe de score in deze sport wordt bijgehouden is voor monsters helaas volkomen onbegrijpelijk. (P. 173)

John Kelly heeft in De beestachtige bedreiging de hoofdstukken redelijk kort gehouden. Dit draagt bij aan de leesbaarheid van dit boek. Voor kinderen die zelf nog niet zo lang lezen, of die wat langzamer lezen is dit heel plezierig. De illustraties zijn in dit boek heel belangrijk. Ze zijn prominent aanwezig, maar geven het verhaal echt een monsterlijke sfeer. De zwart-illustraties zijn van de hand van de schrijver, John Kelly. Ook aan de weergave van de tekst is aandacht besteed. Dan weer is de tekst dik gedrukt, dan weer groot, dan weer schuin gedrukt. Het vormt samen met de illustraties en de inhoud een verhaal dat je als kind niet wilt missen.

Dit tweede deel uit de serie De monsterdonker trekt je vanaf het begin mee het verhaal in. Of je nu wilt of niet. Het is een boek met een spannend avontuur vol van humor. Erg leuke humor. In dit boek is werkelijk niets normaal, maar alles komt wel weer op z’n pootjes terecht. Toch?

Voor de liefhebbers is het goede nieuws dat deel 3, Het magische slijmmedicijn niet meer zo lang op zich laat wachten. Achterin deel 2, De beestachtige bedreiging, kun je alvast het eerste hoofdstuk van deel 3 lezen. Wordt vervolgd dus!

De Monsterdokter 2 - De beestachtige bedreiging

1  2  3  4  5

Een hilarisch verhaal met nóg hilarischere illustraties!

Dit is een noodgeval! Er is een Schijn-Heilige gesignaleerd in Zwartegat. We hebben de monsterdokter nodig!

Deze Schijn-Heilige is buitengewoon gevaarlijk voor monsters. Het is een bolletje van afschuwelijk zacht dons met onschuldige ogen, een schattige neus en een hoog stemmetje. Lichamelijk contact met dit weerzinwekkende schepsel dient te allen tijde te worden voorkomen!
    Appie is eens mens, een normaaltje, maar hij is ook monsterdokterstagiair... Dus onmiddellijk nadat hij dokter Annie v.d. Keuken-Trap over het wanhopige telefoontje heeft verteld, stappen ze in Constance de ambulance om de gevreesde inspecteur Schaarmans voor te zijn en het 'afschuwelijke' schepsel te redden, want 'de monsterdokter redt alles!'