De wondere wereld van Eva - Eva Toorenent RECENSIE

Recensie: De wondere wereld van Eva - Eva Toorenent

Het prentenboek De wondere wereld van Eva is geschreven en geïllustreerd door Eva Toorenent. Het is een boek dat een gids moet voorstellen. In deze gids is de kennis over verschillende monsters verzameld. Er wordt beschreven dat de monsters aardige wezens zijn maar je ook voor hen moet oppassen omdat zij mogelijk niet het beste met je voorhebben. Er wordt bij elk monster, dat een naam gekregen heeft, beschreven wat deze doet. Zo is er meneer Rottingham van wie 'zijn rottende armen worden geoogst door heksen'. Dit is nog iets dat mee valt, je komt bizarre wezens en activiteiten tegen. Er wordt bij elk wezentje beschreven wat voor een soort het is, wat zijn habitat is, wat de grootte is, welk voedsel deze tot zich neemt, hoe je jezelf kan beschermen en hoe het monster zich voortplant. Hierdoor krijg je een beeld van het leven van het monstertje. Een beeld krijg je ook door de illustraties, deze zijn vaak erg eng.

Het zijn zelfverzonnen wezentjes die ontstaan zijn tijdens de jeugd van Eva Toorenent. Het lijkt erop dat de schrijfster van De wondere wereld van Eva er heilig van overtuigd is dat deze monstertjes echt bestaan. Zij geeft aan dat zij in haar jeugd bewijzen heeft gevonden van het bestaan van het bovennatuurlijke. Eva heeft bij elk monstertje een verhaal over haar persoonlijke ontmoeting met hen geschreven.

Het wordt niet helemaal duidelijk voor welke leeftijd het boek is. Het zal niet voor erg jonge kinderen zijn want de illustraties zijn best eng. Er zitten ook foto's in het boek van schedels in een muurtje en botten die opgestapeld zijn. Wanneer kinderen dit wel leuk zouden vinden, is het door het taalgebruik is dan alsnog niet erg toegankelijk voor hen. De illustraties zijn erg afschrikwekkend en de kaft is donker, deze past bij de duistere binnenkant en inhoud van het boek. De trefwoorden die in het boek omschreven staan zijn monsters, wezens en fantasy. Deze trefwoorden kloppen bij het boek. Het is vanuit een hele rijke fantasie geschreven. Voor je het boek gaat kopen, is het verstandig het boek even door te bladeren om te kijken of dit boek wel bij jouw kind past.

De wondere wereld van Eva

1  2  3  4  5

Geïnspireerd door gevonden voorwerpen in haar omgeving creëert Eva een fantasiewereld voor jong en oud. Laat je meeslepen en betoveren. In de zachte glinstering van een beekje. Of in het ruisende bladerdek van een boom. Als je weet waar je moet kijken, kun je ze overal ontdekken. De wezens. Met de juiste blik verandert een steen in een Diestrogei en blijkt een gebroken theepot het werk van een Scherfdemon te zijn. Je hoeft niet naar magie en verwondering te zoeken. Je hoeft slechts te kijken … en te zien.