Liam en de monsters - De gevreesde Goorhoorn - Kris Humphrey RECENSIE

Recensie: Liam en de monsters - De gevreesde Goorhoorn - Kris Humphrey

Ontdek een nieuwe wereld vol avontuur met Liam. Liam wordt negen en elk kind krijgt op zijn negende verjaardag een brief in huis met daarop een taak die ze moeten uitvoeren voor een paar jaar. Bij Liam staat topgeheim. Hij wordt namelijk de nieuwe wachter van een bos vol monsters. Volg Liam op zijn eerste ontmoeting met monsters en kijk mee hoe hij het dorp tegen de Goorhoorn beschermt.

Kris Humphrey heeft een nieuwe wereld gecreëerd samen met Liam. We leren Liam kennen als een vrolijke jongen die er naar uit kijkt om te zien wat zijn taak zal zijn. Als de verrassing van het woud Liam bereikt verandert hij naar een gespannen jongen. Want op monsters jagen is heel iets anders dan in het archief werken. Er zit een kleine ontwikkeling in Liam. Hij groeit van een vrolijke jongen naar een gespannen jongen, maar tegen het einde vinden we de Liam terug die we kennen. Hij overwint zijn angsten. Naast Liam zijn er niet veel personages die echt een grote rol spelen, we zien ze voor 1 bladzijde en verder niet. Dit is jammer, want daardoor had je meer communicatie gehad en had Kris Humphrey meer dynamiek kunnen creëren.

Wat gelijk opvalt is dat er niet echt een inleiding is voor dit boek. Het begint zo opeens bij het stuk dat Liam wakker wordt en gaat van daaruit verder. Een introductie was hier op zijn plaats beter geweest ter voorbereiding. Nu ga je zonder achtergrondinformatie in het verhaal. De kern daarentegen is beter. Dingen worden uitgelegd, wel op een razendsnel tempo. Je merkt al gauw dat in Liam en de monsters, het plezier van het lezen boven kwaliteit wordt gezet. Het boek blijft namelijk vlak, we hebben geen diepgang in de personages en het verhaal zelf. De illustraties die op elke pagina zijn toegevoegd zorgen er wel voor dat er een mooie vormgeving is. Juist door die plaatjes krijg je de diepgang die je in het schrijven mist.

Kris Humphrey heeft in Liam en de monsters een grappig verhaal neergezet. Waarin zeker wel nieuwe dingen aanbod komen. Zoals de katapult die Liam gebruikt en de magische stenen. Dit zijn originele dingen die zeker ook goed zijn uitgevoerd. De schrijfstijl in Liam en de monsters is vlot en gemakkelijk te volgen. Een minpunt is gewoon de diepgang die mist. Je leert de personages niet kennen en je duikt zo opeens in het verhaal zonder achtergrondinformatie. Daar moet ik wel bij zeggen dat Kris de Goorhoorn prachtig heeft beschreven en bedacht. De zoektocht naar het monster is goed uitgevoerd en er zit zeker spanning in.

De conclusie is dat Liam en de monsters een leuk kinderboek is, maar dat het geen hoogstaand verhaal is. Het heeft mooie originele dingen en door de illustraties wordt het verhaal omhooggetild. Het is vooral een leuk boek voor tussendoor, maar wel een boek zonder boodschap. Kinderen kunnen er geen les uithalen en dat is jammer. Het is namelijk een van de dingen die in kinderboeken zo vaak aanbod komen. Ik geef het boek 3 hartjes.

Liam en de monsters - De gevreesde goorhoorn

1  2  3  4  5

Net als iedere andere dorpsbewoner krijgt Liam op zijn negende verjaardag een envelop met daarin zijn taak voor de komende twee jaar. Liam verwacht dat hij net als zijn beste vriend Jacob in het archief aan de slag mag. Maar als hij de envelop opent, staat er iets heel anders: TOPGEHEIM. Voordat Liam tijd heeft om te bedenken wat dit kan betekenen, wordt hij al meegenomen voorbij de dorpsmuren, het bos in. Daar ontmoet hij zijn nieuwe baas: de Beschermer. Als zijn leerling moet Liam het dorp beschermen tegen de monsters die in het bos op de loer liggen. Gewapend met een katapult met magische stenen en een vreemde kaart, krijgt Liam zijn eerste missie: vechten met een reusachtige, boze goorhoorn. Kan Liam hem tegenhouden voor hij het dorp aanvalt?