Surf & Stay - Veerle Hensen RECENSIE

Recensie: Surf & Stay - Veerle Hensen

Surf & Stay is geschreven door Veerle Hensen, doorgewinterde surffanaat. Ze was reis- en architectuurjournalist, maar na haar sabbatical om het eerste boek te schrijven nam ze ontslag en nu schrijft ze nog voornamelijk voor outdoor-merken. Dit tweede boek behandelt zeven prachtige regio’s in Europa, waar oneindig gesurft, gegeten en genoten kan worden.

Surf & Stay is overduidelijk een boek waar Veerle Hensen haar hart en ziel in heeft gegoten. Van een persoonlijke introductie, naar een beschrijving van haar camper en de pijn over een verloren board, tot haar connecties met locals en de liefde voor het water. Het begint al bij het openslaan, waar je meteen helemaal wordt omgeven door de surfsfeer door de onwijs mooie foto’s van de golven en het strand. Veerle Hensen zegt daarnaast dat ze dit boek niet wilde uitgeven als e-book, omdat er niets beter is dan een papieren reisgids. Een goeie keuze, want dit boek is waarschijnlijk als e-book niet zo indrukwekkend als dat het nu is.

Het boek behandelt zeven regio’s en elke deel is op ongeveer dezelfde manier opgebouwd. Een introductie, een prachtige set aan foto’s, een interview met een local en een overzichtskaart. De interviews zijn persoonlijk en voegen écht iets toe aan dit boek. Je krijgt niet alleen inside-tips voor de beste restaurants of surfplekken, maar ook het gevoel alsof je met die persoon direct aan het praten bent. De interviews voelen dan ook meer als een gesprek, wat bijdraagt aan de geloofwaardigheid en oprechtheid van de mensen.

Daarnaast is Surf & Stay helemaal van deze tijd. Bij de lokale schilders en kunstenaars staat een linkje naar hun Instagram waardoor je je meteen verder kunt verdiepen in wat zij doen en hun omgeving. Daarnaast kun je via de website een overzicht vinden met coördinaten van álle genoemde campings en overnachtingsplekken, super handig! De tekst bij de platen is dan ook kort en bondig, het vat vooral de persoonlijke ervaring van Veerle Hensen.

Al met al is Surf & Stay een reisgids van nu, met weinig tekst en geen lange verhalen zodat je er makkelijk doorheen leest. De linkjes en websites maken dit boek modern, maar de sfeer die er in is gepakt is zeker tijdloos. Dit boek is vooral voor de doorgewinterde surfer een aanwinst en zal voor de beginner misschien wat te abstract zijn. Maar ieder die twijfelt over surfen en graag ingepakt wil worden door de sfeer zal dit boek eens op moeten pakken, want de prachtige reizen van Veerle Hensen zijn dan zeker het volgen waard.

Recensie: Surf & Stay - Veerle Hensen

Surf & stay

Veerle Helsen

21 juni 2021

ISBN 9789401476652
    Uitgever Lannoo
    256 pagina's

Lannoo

Reizen

1  2  3  4  5

Surf & Stay is de opvolger van het gelijknamige populaire boek uit 2018. Deze keer komen zeven Europese regio's aan bod, onder meer het Spaanse Cantabrië en Frans-Baskenland.
    Een mix tussen bekende en minder bekende surfplekken, authentieke strandresto's, designhotels, architecturale parels en de mooiste roadtrips allemaal in Europa. Ook België krijgt een hoofdstuk: voor de allereerste keer wordt onze eigen surfcultuur in kaart gebracht.

De eerste editie van Surf & Stay was in 2018 een Henry Van de Velde Awardwinnaar, in de categorie graphic design. Art director Elke Treunen bedacht een allesbehalve klassieke opmaak.
    Reistips zweven op de pagina, alsof ze dansen op een kustlijn. De ingrediënten van dit boek zijn niet enkel woorden en beelden: Surf & Stay is ook gevuld met salt & wonder.