Fate - The Winx Saga - Ava Corrigan RECENSIE

Recensie: Fate - The Winx Saga - Ava Corrigan

Ava Corrigan Fate - The Winx Saga is een boek geschreven bij de Netflix serie Fate - The Winx Saga. Een serie geïnspireerd op de oude animatieserie 'Winx Club'. Een kleurige lieflijke serie over feetjes op een feeënschool in een betoverende wereld, destijds bedacht en op televisie gebracht door de Italiaan Iginio Straffi. Brian Young heeft er een volwassenere versie van bedacht voor Netflix, voor het eerst uitgekomen in januari 2021.

De 16 jarige Bloom Peters voelt zich niet thuis bij haar eigen ouders. Zij en haar moeder lijken totaal niets gemeen te hebben en Bloom raakt alleen maar gefrustreerder en kwader, tot ze op een nacht onbewust brand sticht in haar huis en haar moeder verwondt. Bloom komt niet lang daarna in contact met een mysterieuze vrouw, Farah Dowling, die haar laat zien dat ze geen normaal menselijk meisje is, maar een fee. Een vuurfee om precies te zijn. Voor de veiligheid van haar ouders en haar eigen gemoedsrust en ontwikkeling gaat Bloom mee met directrice Dowling naar de 'Andere Wereld' en naar de speciale school Alfea, waar feeën en hun beschermers, de Specialisten, een opleiding krijgen in het gebruik van magie en vechtkunst. De Andere Wereld is namelijk niet sprookjesachtig of lieflijk en al helemaal niet veilig! Op Alfea deelt Bloom een grote suite, de Winx suite, met 4 andere feeën: Aisha, die het element water beheerst; Terra die staat voor aarde en alles wat  daaruit voortkomt; Musa, een empathe, die gevoelens kan lezen en Stella, de prinses van Solaria, die lucht beheerst. Bloom leert om te gaan met haar krachten en gaat op zoek naar haar ware afkomst, als blijkt dat ze een wisselkind is.

Meestal wordt een film of serie op basis van een boek geschreven. Vaak is een boek uitgebreider en voor velen ook beter dan de film. Maar in dit geval is het precies andersom. Ava Corrigan heeft letterlijk het script van de Netflix serie Fate – The Winx Saga in boekvorm omgezet. En met 'letterlijk' bedoel ik dan ook 'letterlijk'! Als je de serie kijkt, kun je echt het boek er naast houden en het woord voor woord terug lezen. En dat is dan ook gelijk wat er mis is aan het boek. Waar de filmserie in beeld alle achtergrond informatie laat zien en de gevoelens en ontwikkeling van de personages uitgebeeld worden door de acteurs, mist het boek zeker een bepaalde diepgang. Alles wat in een film via beeld naar voren komt, is in het boek slechts kort en ontoereikend beschreven. Waar de serie echt wel gezien kan worden als een aanloop naar Young Adult Fantasy, blijft het boek ook hier achter, omdat je de achtergronden mist en de omschrijving van gevoelens summier zijn. Alleen de dialogen zijn letterlijk, dus je kunt de actie en het plot goed volgen via het boek, als je de Netflix serie ook volgt en gezien hebt. Alle clichés over tieners; school, liefde, vriendschap en volwassen worden, zijn volop aanwezig. Maar dat is ook de bedoeling. Echter als je de filmserie niet kent en alleen het boek leest, dan heb je moeite om een goed beeld te vormen en de personages blijven dan helaas vlak.

Mogelijkheden tot verdieping zijn volop aanwezig, maar Ava Corrigan heeft er helaas geen gebruik van gemaakt. Ik begrijp dat ze bij een lopende serie niet helemaal op eigen houtje los kan gaan, maar ze had de sfeer van de filmserie (die overigens best goed is) wel beter in woorden kunnen omzetten. Materiaal te over: de zoektocht van Bloom die zo intrigerend is en haar ontwikkeling tot een van de krachtigste feeën ever is heel spannend. De vriendschap tussen de meisjes zou ook voor veel extra kunnen zorgen en dan nog de mysterieuze 'Verbranden' en de machtsstrijd om de heerschappij over de Andere Wereld. De filmserie en dus ook het boek eindigen met een intrigerende cliffhanger. Ik denk dat fans zich zeker zullen verheugen op filmseizoen 2, maar of je dat van een vervolgboek ook kunt zeggen weet ik niet.

Fate - The Winx Saga van Ava Corrigan is als boek alleen dus niet toereikend en voegt niets toe aan de filmserie. Dat is jammer, want er had heel wat meer in kunnen zitten. Ik heb de filmserie ook gekeken en daar veel uit gehaald wat ik in het boek miste. Het enige wat een toevoeging is, is de proloog, waarin Bloom mevrouw Dowling ontmoet. Daarna gaat Ava Corrigan over tot het script en verwerkt dit in een boek van 6 hoofdstukken (er zijn ook 6 afleveringen in seizoen 1 van de filmserie). Ze laat de lezer iedere scene beleven vanuit de optiek van de diverse verschillende personages en zet dat in het boek weg onder de naam van hun specialisme. Zo is Bloom: vuur; Terra: aarde; Aisha: water enzovoorts. Het zorgt voor lange hoofdstukken, maar dat is niet echt storend. De stijl is kort en krachtig... iets te kort eigenlijk, maar het leest wel heel vlot weg op die manier.

Ava Corrigan is een pseudoniem voor Sarah Rees Brennan, een Ierse schrijfster. Ze heeft ervaring met scripts van series omzetten naar boeken. Zo heeft ze drie romans geschreven, gebaseerd op een andere Netflix serie: Chilling Adventures of Sabrina. En werkte ze mee aan The Bane Cronicles van Cassandra Clare. Met Fate - The Winx Saga heeft ze het in mijn ogen echter niet echt goed gedaan. Je kunt beter de filmserie bekijken. Ik kan het boek dan ook slechts 3 hartjes geven en dan alleen nog omdat het voor fans tussen de 15 en 16 jaar vast wel leuk is om het boek als extraatje ernaast te hebben en ik het van die kant dan maar bekeken heb.

Fate: The Winx Saga - Fate: The Winx Saga

1  2  3  4  5

Op de Alfea Internationale School komen studenten van de Andere Wereld samen om te trainen, om magie te leren en om te ontdekken hoe ze hun krachten kunnen beheersen. Vijf studenten, volslagen vreemden, worden kamergenoten. De vijf meisjes willen wat elke tiener wil: erachter komen wie ze zijn. Maar wanneer een oud, al lang overwonnen kwaad plotseling buiten de kasteelmuren opduikt, worden deze tieners gedwongen hun krachten op de proef te stellen. Ze ontdekken een geheim dat zo krachtig is dat het alles wat ze weten in twijfel trekt.