De man die met poppen speelde - Magnus Jonsson RECENSIE

Recensie: De man die met poppen speelde - Magnus Jonsson

In een appartement wordt een dode vrouw gevonden. Maar dit is niet zomaar een dode vrouw, deze vrouw is achtergelaten als een porseleinen pop. Gelakt en opgemaakt als een pop in een bijzondere houding. Rickard en zijn collega Erik vinden in het appartement wel wat bewijsmateriaal maar kunnen er geen conclusies uit trekken. Ze zullen haar laptop moeten kraken. Daarvoor wordt de hulp van Linn ingeroepen. Linn is een expert op het gebied van cryptologie en helpt de politie enorm op weg. Maar wat als er steeds meer vrouwen gevonden worden en het onderzoek steeds meer connecties blijkt te hebben met de linkse beweging waar Linn ooit lid van was? Gaan ze er samen achter komen wie er achter deze macabere moorden zit?

De man die met poppen speelde is een sterke thriller geschreven door Magnus Jonsson. Je nieuwsgierigheid wordt direct gewekt door het eerste hoofdstuk waar je meteen kennis maakt met de moordenaar en zijn eerste slachtoffer. Je weet meteen dat dit een bijzonder verhaal zal worden.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit de rechercheurs Rickard en Erik. Deze personages zijn goed uitgewerkt en ze worden neergezet als typische rechercheurs. Wanneer ze hulp krijgen van whizzkid Linn zijn ze daar niet direct blij mee en afwachtend. Ook volgen we gedeeltes van het verhaal via Linn. Linn was ooit lid van een extreem linkse beweging en heeft daar een gevangenisstraf aan over gehouden. Nu houdt Linn zich graag rustig en skate ze graag op haar Longboard. Dat schrijver Magnus Jonsson hier veel over weet kun je merken door de specifieke details hierover die je leest in dit verhaal. Sommige stukken lees je vanuit de moordenaar. Een akelig persoon die zonder schroom zijn slachtoffers vermoord en opmaakt als poppen.

De man die met poppen speelde leest erg makkelijk en begint heel spannend. Daarna gaat het tempo wat omlaag en leren we de hoofdpersonages kennen. Magnus Jonsson neemt de tijd om de hoofdpersonen neer te zetten en je ook een inkijkje te geven in hun privéleven. De spanning ligt op een wat lager pitje, maar wanneer je alle personages beter leert kennen en wanneer er meerdere moorden lijken aan te dienen weet het verhaal je te pakken.

De originaliteit zorgt er voor dat je nieuwsgierigheid gewekt blijft. De verschillende verhaallijnen komen samen en dat maakt het verhaal sterk. Alle hoofdstukken zijn goed uitgewerkt en je merkt dat de verschillende kanten van het verhaal nodig zijn voor het sterke eind. Als eerste deel van een trilogie is dit een stevige basis en kijk ik uit naar het vervolg. Ik ben benieuwd hoe het met Rickard, Erik en Linn zal verlopen.

Wanneer je in bent voor een originele thriller en niet kiest voor de standaard Whodunnit dan heb je met De man die met poppen speelde een sterke thriller in handen. Een verhaal wat je interesse en nieuwsgierigheid wekt, en waar je in wil blijven lezen totdat deze zaak is opgelost. Je leeft mee met de hoofdpersonen en zou ze graag op wel willen helpen.

De man die met poppen speelde

1  2  3  4  5

Zweedse spanning van de bovenste plank!

Linn Stahl, een whizzkidd en cryptologie-expert, wordt door de politie om hulp gevraagd bij het oplossen van een macabare moord. Een jonge vrouw is dood gevonden in een appartement en de moordenaar heeft haar zo opgemaakt dat ze net een porseleinen pop lijkt. Als het onderzoek connecties begint te vertonen met de extreem-linkse beweging waar Linn ooit lid van was, lijkt haar eigen veiligheid in het geding te komen. Tegelijkertijd worden er meer dode vrouwen gevonden en als Linn en rechercheurs Stenlander en Svensson op het punt staan de moordenaar te ontmaskeren verdwijnt ze zelf spoorloos...