Vleugels van vuur - Tui T. Sutherland RECENSIE

Recensie: Vleugels van vuur - Tui T. Sutherland

Het leesboek Vleugels van vuur, Drakenprofetie, is geschreven door Tui T. Sutherland. De originele titel van het boek is Wings of Fire, The Dragonet Prophecy. Dit is het eerste deel uit een grote boekenreeks en dit eerste deel is nu in het Nederlands vertaald. Mogelijk zegt deze boekenreeks je iets want het is een erg populaire serie boeken in het buitenland. Het eerste deel De drakenprofetie is een spannend boek vol actie, avontuur en draken. Het leesboek bestaat uit 2 delen en delen zijn weer verdeeld over verschillende hoofdstukken. Het wordt duidelijk aangegeven wanneer er een nieuw hoofdstuk begint. Aan het begin van het boek staat een mooie landkaart gemaakt door Mike Schley. De illustraties van de draken zijn gemaakt door Joy Ang. Deze illustraties met de soorten draken die er zijn, staan ook aan begin van het boek. Deze staan in een apart hoofdstuk 'Nachtvleugelgids van de draken van Pyrra' getoond. Draakje Klei is bijvoorbeeld een grote Leemvleugel en draakje Sterrenwolk is een Nachtvleugel. Het is jammer dat er door het boek heen verder geen tekeningen staan, het is erg veel tekst. Een illustratie had wat meer beeld kunnen geven bij het verhaal.

Vleugels van vuur gaat over een dragenjong Klei en zijn vriendjes. Klei en de andere drakenjongen weten niets van de buitenwereld omdat zij hun hele leven in een verborgen grot hebben gezeten. In deze grot is Klei met nog 4 andere draakjes opgeleid tot een strijder. Zij zouden vrede moeten brengen in het koninkrijk. De namen van de draken zijn grappig bedacht, de draken hebben de namen Klei, Tsunami, Valk, Sterrenwolk en Glorie. Het zijn best veel draken met allemaal verschillende kwaliteiten en eigenschappen. Het duurt even voordat je weet wie precies waar bij hoort en wie wat kan. Draken bestaan natuurlijk niet echt, maar je wordt helemaal meegenomen in deze fantasy wereld. Dit gebeurt op een leuke en speelse manier, er gebeuren doodgewone dingen maar er zijn ook wat bijzondere gebeurtenissen. Het kan af en toe wel wat gewelddadig zijn, dit had iets minder gekund. Er is namelijk een heuse oorlog bezig. Er wordt opdracht gegeven om tanden uit te trekken, een nek te breken en dit wordt ook uitgevoerd. Het boek is bedoeld voor kinderen vanaf 9 jaar. Af en toe komen er wat moeilijke woorden in voor, maar deze woorden kunnen aan de ouders gevraagd worden. Het boek zit goed in elkaar en de schrijfstijl is prettig om te lezen. Hopelijk volgt snel de vertaling van de volgende boeken uit deze reeks.

Vleugels van vuur 1

1  2  3  4  5

Zeven drakenstammen zijn al generatise lang verwikked in een uitzichtloze oorlog. Alle hoop is gevestigd op vijf jonge draken die volgens een oude profetie vrede zullen brengen in het koninkrijk. Klei is een van de vijf draken. Hij leidt een verborgen bestaan in een grot waar hij door een geheimzinnig genootschap tegen zijn zin wordt vastgehouden. Daar wordt hij opgeleid tot streider. Maar wil hij dat wel zijn?
    Als hij samen met de andere vier draken uit de grot weet te ontsnappen om op zoek te gaan naar hun families, blijkt de drakenwereld nog meedogenlozer dan ze altijd verteld is. In het zinderende avontuur dat volgt, ontdekt Klei dat hij misschien niet de grootste strijder is, maar wel beschikt over een uitzonderlijke heldenmoed. En die is hard nodig om het leven van zijn vrienden te redden en de eerste stappen te zetten op weg naar de vrede...