Duister Water - Donna Leon RECENSIE

Recensie: Duister Water - Donna Leon

In Duister Water wordt Commissario Brunetti gevraagd om Benedetta Toso te bezoeken. Zij ligt op sterven en heeft nog een onthulling te doen over haar onlangs overleden man. In dit verhaal zoekt Commissario Brunetti uit of, zoals eerder verwacht, Toso's man Fadalto inderdaad door een ongeluk om het leven is gekomen of dat het om een misdrijf gaat.

Brunetti heeft te maken met het warme weer van Venetië wanneer er verschillende zaken beginnen. Ten eerste is er een zaak rondom zakkenrollende Roma meisjes die de politie geheim probeert te houden en de eventuele zaak die mevrouw Toso aan het licht brengt. Brunetti gaat met collega's op stap om inzicht te krijgen in Fadalto's leven een Elettra Zorzi weet Brunetti vanachter haar computer te ondersteunen. Samen gaan ze op onderzoek uit en proberen ze erachter te komen of er iemand is die Fadalto vermoord wilde hebben. Stapje voor stapje weten ze geheimen te onthullen die ze meer inzicht geven over het leven van Fadalto en vooral het einde van zijn leven.

Duister Water is een van de vele boeken van Donna Leon waarbij Commissario Brunetti een hoofdrol speelt. Je hoeft niet alle boeken gelezen te hebben om dit verhaal te kunnen lezen. Wel geven de vorige verhalen misschien meer informatie rondom de relatie tussen Brunetti en zijn collega's of familie. De kaft van dit boek weet te vertellen dat het om een literaire thriller gaat maar als je dat verwacht wordt je misschien een beetje teleurgesteld. De opzet, schrijfstijl en hoeveelheid spanning in het verhaal hebben meer weg van een misdaadroman.

Donna Leon heeft een ontzettend uitgebreide schrijfstijl waarbij ze heel veel van de omgeving betrekt bij haar verhaal maar ook veel handelingen omschrijft. Hierdoor is het in het begin lastig om in het verhaal te komen omdat het verhaal niet veel vaart maakt. Ook is het verhaal niet super spannend en word je niet meegetrokken omdat het begint met een spannende gebeurtenis. Nee zeker niet, je krijgt meer een kijkje in het leven van Brunetti en zijn daarbij behorende werkzaamheden. Ook heeft Duister Water een aantal open eindes. Achteraf weet je niet zeker wat er nu uiteindelijk met de Roma meisjes en de geheimzinnige foto's is gebeurd. Ook het onderzoek naar de eventuele moord op Fadalto eindigt enigszins open.

Zoals hiervoor genoemd is de hoofdpersoon Commissario Guido Brunetti. Je leest het verhaal dan ook vanuit zijn perspectief. Via Brunetti leer je zijn collega's kennen die ook een belangrijke rol spelen in het verhaal maar die je niet super goed leert kennen. Commissario Brunetti is gewoon Commissario Brunetti, heel veel groeit hij niet in het verhaal. Het is een betrouwbaar personage om het verhaal door te lezen.

Duister Water geschreven door Donna Leon past niet binnen het genre van thriller. Het is een echte misdaadroman waarbij het verhaal stapje voor stapje ontrafeld wordt. Je leert het verhaal kennen dankzij hoofdpersoon Commissario Brunetti die zich inzet voor deze vreemde zaak. Omdat het verhaal niet zo spannend was als verwacht maar verder een goed verhaal is, krijgt dit boek drie hartjes.

Recensie: Duister Water - Donna Leon

Duister water

1  2  3  4  5

Commissario Brunetti wordt opgeroepen aan het sterfbed van de oude Benedetta Toso. ‘Ze hebben hem vermoord. Het was slecht geld, ik heb hem nog zo gezegd...’ fluistert Benedetta Brunetti toe. Hij belooft de stervende vrouw de mysterieuze dood van haar man te zullen onderzoeken, die bij leven watermonsters verzamelde voor de instantie die het water van Venetië controleert. Met hulp van zijn collega signora Elettra Zorzi weet Brunetti langzaam de waarheid uit een kluwen van leugens en verduistering te ontwarren, en beseft hij de omvang van de gevaarlijke boodschap die de vrouw hem toefluisterde. Een boodschap die gevolgen kan hebben voor de hele regio.