The Curry Guy Thai - Dan Toombs RECENSIE

Recensie: The Curry Guy Thai - Dan Toombs

Dan Toombs ís de Curry Guy. Sinds 2010 heeft hij een uitermate populaire website (greatcurryrecipes.net)  met vooral curry-recepten. in 2017 verscheen zijn eerste boek en daarna ging het snel: Veggie, Light, Compleet, Easy en nu dus ook The Curry Guy Thai. Zijn eerste boek vond ik niet eenvoudig. Dat begint met het maken van een grote hoeveelheid basiscurrysaus die in het boek verderop vaak gebruikt wordt. Kijkend naar de ingrediëntenlijst in dat eerste boek wordt nog veel vaker verwezen naar andere recepten in het boek, zoals kruidenmengsels, oliën en andere sauzen. Dat is in The Curry Guy Thai veel minder het geval óf er wordt daarnaast ook verwezen naar een kant-en-klaar product uit de toko. Dat maakt het boek voor mij veel toegankelijker. Bladerend door het boek heb ik ook het idee dat het minder curry's bevat dan de eerdere boeken van Dan Toombs. Wellicht komt dat door de populaire Thaise keuken. Feit is dat ik dit boek veel vaker uit de kast zal trekken dan bijvoorbeeld The Curry Guy Compleet, dat in 2020 verscheen.

The Curry Guy Thai is ingedeeld naar soorten recept: Hapjes en voorgerechten, Salades en soepen, Klassieke Curry's, Roerbakgerechten, Noedels, Barbecuegerechten, Desserts en dranken. Daarnaast is er een hoofdstuk Basisrecepten, waarin deze keer dus geen liters saus gemaakt hoeven te worden, maar een normale hoeveelheid voor één maaltijd, een hoofdstuk Specialiteiten én een hoofdstuk over rijst, sauzen en garnering. Voldoende dus voor één of meerdere Thaise avondjes.

Ik maakte uit The Curry Guy Thai de glasnoedelsalade. Het was zeker een geslaagde salade. Enige minpuntje vond ik dat de salade koud is. Ik vind nu eenmaal dat noedels warm moeten worden geserveerd. Dan Toombs geeft als tip dat je hem zelfs een half uur in de koelkast kan zetten. Ik zou dat afraden en de noedels pas op het allerlaatst, zo warm mogelijk, toevoegen, maar goed, dan is het misschien niet echt meer een salade.

Persoonlijk ben ik heel blij met het hoofdstuk Barbecuegerechten. Het is helaas geen heel dik hoofdstuk, maar het bevat wel van alles wat: kip, vis, biefstuk én spareribs. Ik maakte de Thaise spareribs. Wel in het weekend, want de barbecuetijd is zo'n vier uur. Dan heb je ook wat, al hadden ze voor mij net iets korter gemogen, maar dat kan misschien ook komen door de temperatuur van mijn barbecue, want eerlijk is eerlijk: een barbecue vier uur op 135 graden houden valt niet mee, ook al bezit je een kamado. De buitenkant was op het laatst behoorlijk donker, maar dat is natuurlijk vooral de gekarameliseerde suiker. Het vlees was wat aan de droge kant, maar wel zalig. Een uitdaging dus om een volgende keer de perfecte Thaise spareribs te maken.

Al bij al vind ik The Curry Guy Thai een hele goede aanvulling op zijn eerdere boeken en misschien wel het beste!

Stoere sprookjes over superhelden

1  2  3  4  5

Bij een superheld denk je vast meteen aan Superman of Spiderman. Maar wist je dat superhelden al heel lang bestaan? Van goden met machtige krachten tot menselijke helden die zich niet vermommen om de wereld te redden.

Dit is niet zomaar een sprookjesboek. In deze verhalen komen helden voor met heel bijzondere superkrachten.

Ga mee op avontuur met zes stoere, moedige superhelden van over de hele wereld. Elk met een eigen verhaal en een eigen gave.

Vertaald door Imme Dros, de superheld in sprookjesbewerkingen en vertalingen van Homerus' Odyssee en Ilias.