Insta Travel - Kim van Weering RECENSIE

Recensie: Insta Travel - Kim van Weering

Reizen, fotograferen en social media. Het zijn drie dingen die anno 2021 sterk met elkaar verbonden zijn. Reizigers maken vaak kiekjes van hun buitengewone bestemmingen en menig reiziger vindt dan ook haar reisinspiratie op social media of een of andere reisblog. Kim van Weering besloot om hier een boek over te maken. Nederlandse en Belgische Instagram travelers delen met jou hun 75 favoriete plekkend, die uiteraard, enorm fotogeniek zijn!

Dit type boeken is enorm populair. Het zijn niet echt reisgidsen, maar meer inspiratieboeken rondom reizen. Eerder schreven we al over Verliefd op Europa waar Roëll de Ram bijdragen verzamelden van 28 reizigers over Europa. Dit boek Insta Travel doet daar aan denken. Kim van Weering is de auteur, maar is eigenlijk vooral degene die allerlei Insta travelers benaderd en vraagt of ze hun bijdrage in haar boek mag gebruiken. Het is eigenlijk een nieuw type auteur, net zoals Instagram travelers schijnbaar een nieuw type beroep is.

Nu kan je je misschien afvragen; als ik al deze informatie ook op Instagram kan vinden, wat is dan de toegevoegde waarde van dit boek? Een reële vraag natuurlijk en dit boek zal dan ook niet voor iedereen de moeite waard zijn om te kopen. Toch is het zo dat veel mensen nog enorm graag bladeren in boeken en op die manier zich kunnen voorbereiden en verheugen op een vakantietrip. Zo'n lekker boek, wat in je kast staat en je er zo uit kan halen zonder eindeloos klikken met je muis. Een boek om heerlijk bij weg te dromen.

Insta Travel bestaat uit meerdere hoofdstukken. Zo gaat Kim kort in op hoe je Instagram kan gebruiken als reisgids. Daarna zijn de 75 buitengewone bestemmingen onderverdeeld in de categorieën puur natuur, kekke plekken, actief & avontuurlijk, fascinerende fenomenen en parels van plaatjes. Per bestemming vind je een korte informerend en enthousiasmerende introductie en  informatie over wat er in de omgeving verder te doen is. Ook wordt er kort en krachtig wat praktische informatie genoemd waaronder de afstand vanaf Utrecht, wat je er kan doen, bij wat voor type reis het past, waarmee je het kan combineren. De informatie is eenvoudig, snel maar duidelijk. De foto's zijn absoluut spectaculair en je kan snel zien welke Instagram traveler bij welke bestemming hoort.

Ideaal is ook de wereldkaart die voorin het boek staat. Stel dat je bijvoorbeeld met de auto op reis gaat naar Italië, Oostenrijk of Zwitserland. Vaak is het dan nodig dat je tussentijds ergens overnacht. Via de wereldkaart in dit boek Insta Travel kom je dan bijvoorbeeld bij de bestemmingen Kayserberg en Bacharach terecht. Het enige minpunt is dat er in sommige gebieden heel weinig bestemmingen zijn en in andere gebieden weer enorm veel. Zo staat er nauwelijks iets in van Spanje of Portugal, maar staat er in verhouding wel enorm veel in van Nederland zelf.

Al met al is Insta Travel een praktisch en inspirerend boek geworden voor liefhebbers van reizigers, instagrammers die stiekem ook nog altijd het papieren boek kunnen waarderen.

Insta Travel - 75 buitengewone bestemmingen in Europa

1  2  3  4  5

Waar vind je in Europa de beste locaties om zowel een foto te maken als op vakantie te zijn? In ‘Insta Travel’ verzamelde Kim van Weering dé favoriete Europese plekken van Instagram travelers.

‘Insta Travel’ bevat de favoriete bestemmingen van Nederlandse en Belgische Instagram travelers. Alle bestemmingen zijn relatief dicht bij huis, zodat je er prima met de auto of het openbaar vervoer kunt komen, en het vliegtuig niet per se hoeft te pakken. Van de adembenemende Seealpsee-hike in Zwitserland tot knusse Franse dorpjes en verrassend leuke Duitse stadjes. Een ‘wanderlust’ opwekkend boek bomvol inspiratie, tips en prachtige foto’s. Een must-have op de koffietafel van elke reisfanaat.