Miss Lattimore's Brief - Suzanne Alain RECENSIE

Recensie: Miss Lattimore's Brief - Suzanne Alain

Sophronia Lattimore zag jaren geleden haar romantische dromen vervliegen. Ze heeft zich neergelegd bij haar rol als chaperonne van haar nicht. Maar als ze ziet dat een heer op het punt staat om de verkeerde vrouw ten huwelijk te vragen, kan ze niet toekijken. Ze stuurt hem een anonieme brief, die binnen de kortste keren overal het onderwerp van gesprek is, vooral als haar advies precies blijkt te kloppen. Haar identiteit wordt achterhaald en Sophie wordt razendsnel populair vanwege haar 'expertise' als koppelaarster.

Een van de hoofdpersonen die haar hulp inroept is Sir Edmund Winslow. Terwijl Sophie hem helpt bij zijn zoektocht naar een geschikte vrouw, zou ze willen dat ze zichzelf kon aanraden. Maar ze heeft zich plechtig voorgenomen om niet persoonlijk betrokken te raken. Wanneer plotseling zowel haar verloren gewaande geliefde als Sir Edmund in haar geïnteresseerd lijkt te zijn, weet Sophie niet of ze opnieuw afstevent op een gebroken hart, of toch misschien... bij het altaar!

Als je start met lezen in Miss Lattimore's Brief word je meteen geconfronteerd met heel veel namen. Je moet je hoofd er goed bij houden, soms zie je echt door de bomen het bos even niet meer. Al lezend komen er alleen maar meer namen het verhaal in. Het leest hierdoor erg traag en doet een beetje ouderwets aan. Het lijkt erop dat de schrijfster meteen in de eerste pagina's alle namen wil introduceren maar hier doet ze niet goed aan.

De schrijfstijl is erg makkelijk, soms hier en daar eenvoudig en simpel. Doordat het zo eenvoudig is geschreven en het zoveel personages heeft word je helaas niet meteen in het verhaal meegezogen. Het is moeilijk om een band te ontwikkelen met de hoofdpersonen. Het gevoel de hoofdpersonages te leren kennen is niet aan de orde, daardoor blijft alles oppervlakkig. Een gemiste kans, want een historische roman als deze zou zich uitermate lenen voor meer intriges, romantiek en vrouwen die geïntrigeerd worden door mooie mannen. Een spannende romance zou in dit geheel toch niet mogen ontbreken.

De romantiek was in Miss Lattimore's Brief aanwezig maar heel erg minimaal. Hoofdpersoon Sophie en haar nichtje blijven maar om de mannen heen draaien en het komt niet verder tot hier en daar een kus. De verwachting dat het boek hierbij kan tippen aan de Bridgerton serie van schrijfster Julia Quinn is niet aan de orde. Dit boek kan er niet aan tippen, hoewel het best een leuk verhaal heeft.

Aan het einde van het verhaal is een dankwoord van schrijfster Suzanne Alain toegevoegd. Dit dankwoord is een welkome toevoeging aan het boek. Hierdoor begrijp je wellicht waarom de schijfster bepaalde keuzes in het verhaal heeft gemaakt.

Ondanks de kritische noten over dit verhaal is het zeker een verhaal dat de moeite waard is om te lezen. Liefhebbers van de historische romans kunnen zeker een paar uurtjes wegdromen bij een lekker boek!

Miss Lattimore's brief

1  2  3  4  5

Sophronia Lattimore zag jaren geleden haar romantische dromen vervliegen. Ze heeft zich inmiddels neergelegd bij haar rol als chaperone van haar nicht. Maar als ze ziet dat een heer op het punt staat om de verkeerde vrouw ten huwelijk te vragen, kan ze niet blijven toekijken. Ze stuurt hem een anonieme brief, die binnen de kortste keren overal het onderwerp van gesprek is, vooral wanneer haar advies precies blijkt te kloppen. Haar identiteit wordt achterhaald en Sophie wordt razend populair vanwege haar ‘expertise’ als koppelaarster.

Een van de personen die haar hulp inroept is de vrijgezelle Sir Edmund Winslow. Terwijl Sophie Sir Edmund helpt bij zijn zoektocht naar een geschikte vrouw, zou ze willen dat ze zichzelf kon aanraden. Maar ze heeft zich plechtig voorgenomen om niet persoonlijk betrokken te raken (niet in de laatste plaats omdat de heer haar gevoelens geenszins lijkt te beantwoorden). Maar wanneer plotseling zowel haar verloren gewaande geliefde als Sir Edmund in haar geïnteresseerd lijken te zijn, weet Sophie niet of ze opnieuw afstevend op een gebroken hart, of toch misschien... het altaar. Hoe kan ze andere mensen in hemelsnaam helpen met hun liefdesleven, als dat van haarzelf zo’n mislukking is?