De staatsvijand - Johan Op de Beeck RECENSIE

Recensie: De staatsvijand - Johan Op de Beeck

Het is 1956 en voormalig geheim agent Jef Van Hooff probeert zijn oude leven achter zich te laten door te werken als kapper. Dat mislukt echter wanneer de Staatsveiligheid hem benadert om een hooggeplaatste functionaris te ontmaskeren die informatie doorspeelt aan de Russische geheime dienst. Jef komt in een gevaarlijk spel terecht tussen de CIA, KGB en Belgische Staatsveiligheid.

De staatsvijand is het tweede deel over Jef Van Hooff. Al is dit boek het vervolg op de historische thriller Het complot van Laken, toch is het ook als losstaand boek te lezen. Auteur Johan Op de Beeck schreef eerder al enkele historische bestsellers en ook in De staatsvijand is het duidelijk dat hij heel wat van de geschiedenis weet. De personages in dit boek hebben bijna allemaal echt bestaan, dat bewijzen ook hun foto's op de laatste pagina's van het boek. Toch is dit historische verhaal een combinatie van fictie en waargebeurde feiten.

Johan Op de Beeck heeft een aangename en vlotte schrijfstijl. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat De staatsvijand op een goed tempo gelezen kan worden en dat er niet te lang wordt stilgestaan bij losse feiten. Toch zijn de verschillende verhaallijnen soms moeilijk te volgen. Er worden een heleboel personages aangevoerd die niet uitvoerig beschreven worden. Daardoor is het soms moeilijk om te volgen over wie het nu juist gaat en wat hun rol in het verhaal is. Ook het plot is vaak best ingewikkeld met de rol die de verschillende geheime diensten spelen en ook het dubbelspel dat hierbij komt kijken. Toch maakt de vlotheid waarmee Johan Op de Beeck schrijft veel goed evenals zijn kennis over historische feiten en weetjes.

Hoofdpersonage Jef Van Hooff gaat niet alleen op missie maar wordt, door onvoorziene omstandigheden, vergezeld door één van zijn vrouwelijke klanten. Al is het duo best een originele combinatie, toch maakt zij het avontuur vrij ongeloofwaardig. Het ene moment dreigt gevaar van overal en wordt het duo geconfronteerd met verschillende moorden. Even later lijkt alles dan plots vanzelf te gaan voor hen. Liefde en passie worden samen met het vrouwelijke personage toegevoegd aan deze historische thriller. Al worden beide thema's toch vrij oppervlakkig beschreven.

Deze thriller is vooral sterk vanuit het historische aspect. Ook de spanning bouwt op wanneer Jef Van Hooff gedwongen wordt te vluchten en probeert te ontcijferen wie er achter hem aanzit.

De staatsvijand is een historische thriller die fictie en non-fictie mooi weet te combineren. De korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl maken deze thriller aangenaam om te lezen, al werden personages en verhaal vrij beperkt uitgewerkt.

De staatsvijand

1  2  3  4  5

1956. De Koude Oorlog tussen Oost en West woedt in alle hevigheid. De Staatsveiligheid vreest dat iemand uit de hoogste kringen van het land geheime informatie lekt aan de Russische geheime dienst KGB en doet een beroep op Jef Van Hooff. Deze kapper uit Mechelen spioneerde tijdens de Tweede Wereldoorlog in bezet België voor de Britse geheime dienst. Jef Van Hooff moet het lek opsporen. Door deze gevaarlijke missie raakt hij tussen twee vuren, want als spion is hij jager maar ook opgejaagd wild.